Cursus psychologisch genieten van goede muziek: ga ook naar de Popronde

28 juli 2017
Cursus psychologisch genieten van goede muziek: ga ook naar de Popronde

Ieder jaar vanaf september spreek ik een paar keer met vrienden af om in verschillende steden bandjes te zien en horen spelen tijdens de Popronde. Niet zelden ontdekken we daardoor leuke nieuwe namen. We zagen bijvoorbeeld Rondé en Haeven hun eerste meters maken. Toch spelen er ook mindere Goden mee. En juist die maken het zo heerlijk om naar topartiesten te luisteren. Over de psychologie van het contrast effect

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Kleuren lijken donkerder of lichter afhankelijk van de kleuren in de omgeving. Ons brein is er volledig op ingesteld om het een tegen het ander af te zetten. Nick & Simon zingen “en doordat je mijn gezang kunt horen weet je ook wat stilte is” en slaan daarmee de spijker op z’n kop.

Pas op het moment dat je een slecht optreden ziet en hoort kun je ook het goede optreden in z’n volledigheid waarderen.

We weten pas dat het weer licht is nadat we het donker hebben gezien en weten pas dat we het warm hebben als het eerst een tijdje koud is geweest. Op die manier weten we ook pas wat goede muziek is nadat we de mindere artiesten hebben horen spelen (in welke categorie ik Nick & Simon schaar laat ik bewust even in het midden).

Contrast met de Popronde

Tijdens de Popronde is het contrast soms behoorlijk hoog. Het ene moment sta je in een kroeg met een singer-songwriter die ‘het’ niet heeft of z’n publiek ondanks de minimale afstand niet weet te bereiken. Het volgende moment speelt een 3-koppige band de pannen van het dak en krijgen ze iedereen in een vergelijkbare kroeg moeiteloos mee in hun ritme.

Ga naar de Popronde en durf een misser te maken, zodat je daarna extra kunt genieten van een goed optreden van de volgende band of de volgende wereldartiest die je in de Ziggo Dome gaat zien.

Deze contrasten zijn psychologisch interessant. Pas op het moment dat je een slecht optreden ziet en hoort kun je ook het goede optreden in z’n volledigheid waarderen. Dat geldt voor muziek en bijvoorbeeld ook voor sport. Ga op zondag eens kijken bij de lokale amateurvereniging en bekijk vervolgens weer de Eredivisie of zelfs het buitenlandse voetbal. Grote contrasten, waardoor je de enorme kwaliteit aan de top beter gaat waarderen.

Overal contrasten

Contrasten beïnvloeden ons op allerlei manieren. Bijsluiters kunnen ons gedrag risicovoller maken en de volgorde waarin je een t-shirt en een spijkerbroek koopt is bepalend voor je ervaring.

Houd rekening met deze contrasten de manier waarop ons brein daarmee omgaat. En zet het in je voordeel in. Ga naar de Popronde en durf een misser te maken, zodat je daarna extra kunt genieten van een goed optreden van de volgende band of de volgende wereldartiest die je in de Ziggo Dome gaat zien.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Moskowitz, Gordon B. (2005). Social cognition: understanding self and others. Guilford Press. p. 421. ISBN 978-1-59385-085-2. Retrieved 24 March 2011.

Khan, U. & Kupor, D.M. (2017). Risk (Mis)Perception: When Greater Risk Reduces Risk Valuation. Journal of Consumer Research, 43, 769-786.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply