Daarom gooien we jaarlijks €550 miljoen premie weg aan te dure autoverzekeringen

7 oktober 2016

Al in 2013 toonde marktonderzoeker GfK aan dat 3.000.000 auto’s in Nederland oververzekerd zijn. Die miljoenen autobezitters hebben een allrisk autoverzekering, terwijl het op basis van de leeftijd van die auto’s verstandiger is om een meer voordelige Beperkt Casco dekking af te sluiten. Sterker nog, ruim 25% van de auto’s ouder dan 10 jaar is allrisk verzekerd, terwijl de goedkoopste WA autoverzekering daarvoor voldoende dekking biedt. Op jaarbasis betaalden we in 2013 daardoor al €553.000.000 teveel aan premie. Hoe dat komt? De status-quo bias zit rationeel consumentengedrag in de weg.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Samen zorgen die effecten ervoor dat we graag vasthouden aan wat we hebben en ons brein ons vanuit het onbewustzijn vertelt dat we daar tevreden mee zijn.

De status quo bias is een emotionele denkfout, die ons een automatische voorkeur oplevert om alles bij het huidige te houden. We hebben een automatische afkeer tegen verandering. Die afkeer is afkomstig van de combinatie van loss aversion en het endowment effect.

We zijn ten eerste bang dat we verliezen ten opzichte van wat we hebben (loss aversion). Daarnaast hechten we onbewust meer waarde aan dat wat we bezitten of mentaal denken te bezitten (endowment effect). Samen zorgen die effecten ervoor dat we graag vasthouden aan wat we hebben en ons brein ons vanuit het onbewustzijn vertelt dat we daar tevreden mee zijn.

Tevreden met een lagere betrouwbaarheid

De status quo bias werd door Raymond Hartman en Woo Chi-Keung in 1991 aangetoond bij proefpersonen die een keuze moesten maken tussen de betrouwbaarheid en de prijs van een energiecontract. De helft van hen had een energiecontract met een hoge betrouwbaarheid, maar ook een hoge prijs. De andere helft van hen had een energiecontract met een lage betrouwbaarheid, maar ook een lage prijs. Hen werd gevraagd waar hun voorkeur naar uitging indien ze per direct zouden kunnen overstappen.

schermafbeelding-2016-09-27-om-20-10-37

Van de helft die een contract had met een hoge betrouwbaarheid gaf 60,2% de voorkeur aan een nieuw duur contract met een hoge betrouwbaarheid en een klein deel wilde profiteren van een lagere prijs met een lage betrouwbaarheid. Van de helft die een contract had met een lage betrouwbaarheid gaf 58,3% de voorkeur aan een nieuw goedkoop contract met een lage betrouwbaarheid en slechts een klein deel wilde meer gaan betalen voor een hoge betrouwbaarheid. De tabel hierboven maakt inzichtelijk hoe we vasthouden aan wat we hebben en we daar onze voorkeuren onbewust op aanpassen.

Advies voor in de praktijk

We willen zelf immers niet de enige zijn die overblijven met de onnodig dure allrisk autoverzekering.

De status quo bias laat ons onbewust lang vasthouden aan een onnodig dure allrisk autoverzekering, terwijl we rationeel gezien veel beter kunnen overstappen naar een Beperk Casco dekking. Hoe je het jezelf in de praktijk gemakkelijker kunt maken om toch de switch te maken? Wees je bewust van loss aversion en het endowment effect. Daarnaast kun je eens rondvragen naar anderen die wel een Beperk Casco autoverzekering hebben afgesloten voor hun oudere auto. Naarmate je meer mensen hoort over hun voordelige autoverzekering zal je zelf meer geneigd zijn om ook de overstap te maken. Je maakt dan slim gebruik van de kracht van sociaal bewijs en onze wens tot conformeren. We willen zelf immers niet de enige zijn die overblijven met de onnodig dure allrisk autoverzekering.

Wees je bewust van het feit dat we onterecht graag vasthouden aan dat wat we hebben en dat we het spannend vinden om te veranderen. We zijn ontzettend goed in het aanpassen aan nieuwe situaties, ons brein en onze overtuigingen zijn veel flexibeler dan je zou denken. Ontdek voordelen van de overstap, zoals een lagere prijs voor een autoverzekering of het voordeel van nieuwe software die je door middel van een update kunt installeren. Door de ervaren voordelen of de nieuwsgierigheid naar de nieuwe mogelijkheden te vergroten maak je de invloed van de status quo bias gemakkelijk kleiner.

Artikel met plezier gelezen? Like me op Facebook en lees wekelijks slimme psychologische tips die je direct kunt inzetten. Geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Hartman, Raymond S.; Chi-Keung Woo (1991). “Consumer Rationality and the Status Quo”. Quarterly Journal of Economics. 106: 141–162. doi:10.2307/2937910.

Kahneman, D.; Knetsch, J. L.; Thaler, R. H. (1991). “Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias”. Journal of Economic Perspectives. 5 (1): 193–206. doi:10.1257/jep.5.1.193.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick behaalde zijn bachelor in International Business & Management aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens specialiseerde hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl, bij NewNeuroMarketing, FrankWatching en andere platformen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply