Een effectieve workout moet vooral een leuke workout zijn

30 mei 2016

We willen onze conditie op peil houden, beter worden in de sport die we beoefenen of bijvoorbeeld graag afvallen. Het zijn langetermijn-doelstellingen waar we op den duur de vruchten van zullen plukken. We zijn ongemerkt echter niet zo goed in het bijhouden van onze daadwerkelijke voortgang, waardoor het slim is handig gebruik te maken van psychologische trucs. Het is psychologisch bijvoorbeeld een uitstekend idee om binnen het streven om af te vallen op voorhand af en toe een Schijt aan Sonja-dag in te plannen. Recent onderzoek van Woolley en Fishbach (2016) toont aan dat daarnaast beloningen op de korte termijn ons kunnen helpen de focus op de doelstellingen op de lange termijn te behouden.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Des te beter we het doel dat we voor ogen hebben in het zicht houden, des te gemakkelijker we het kunnen opbrengen te gaan sporten of bijvoorbeeld gezonder te eten. Die focus vertroebelt gemakkelijk. We kunnen het ons psychologisch wat gemakkelijker maken, bijvoorbeeld door voor een leuke workout of smakelijke gezonde voeding te zorgen. Dat werkt beter dan de doorsnee workout die wellicht betere oefeningen kent of het meest gezonde gerecht dat we helaas niet bepaald lekker vinden.

Beloning op de korte termijn

We onderscheiden beloningen op de korte termijn waar we direct plezier van hebben en uitgestelde beloningen waar we op termijn van kunnen profiteren (McClure et al., 2004). Een goede workout kan de beiden opleveren. Een leuke workout levert ons het plezier van sporten op, terwijl we op termijn kunnen rekenen op een betere conditie, betere vaardigheden of een lager gewicht. Uit onderzoek naar zelfcontrole blijkt dat die uitgestelde beloningen niet voldoende zijn om ons ook op de korte termijn bij de les te houden (Fishbach & Converse, 2010). Een saaie workout laat de doelstellingen op de lange termijn vertroebelen, waardoor we meer moeite hebben ons daarvoor in te blijven zetten.

De doelstellingen voor op de lange termijn stellen ons een belangrijk doel, waar we naartoe kunnen werken. Het zijn beloningen op de korte termijn die ons door middel van een additief proces helpen die vooruitziende blik vast te houden. We houden de gezonde levensstijl of het meerdere keren per week sporten dan een stuk gemakkelijker vol. De positieve gevoelens die we ervaren dankzij de beloning op korte termijn leiden tot meer motivatie om het langer vol te houden (Custers & Aarts, 2005). De beloningen op korte termijn helpen ons de zelfcontrole te behouden, waardoor onze blik op de doelstellingen voor de lange termijn minder snel vertroebelt.

Advies voor in de praktijk

Het je zelf psychologisch gemakkelijker maken om af te vallen of aan je conditie te werken? Zorg er vooral voor dat je een leuke workout samenstelt. De oefeningen die iedereen al doet zijn snel saai en dagen je niet bepaald uit. Maak het spannend door eens wat andere oefeningen uit te proberen, sport samen met iemand met wie je plezier hebt of kies voor een teamsport. Je zal merken dat het dan een stuk gemakkelijker is om de motivatie op te blijven brengen.

Wil je gezonder gaan eten, zodat je op die manier bijvoorbeeld aan je gewicht of algehele gesteldheid kunt werken? Zorg er vooral voor dat de gezonde alternatieven je goed smaken. Dat ze gezond zijn draagt bij aan de doelstelling op de lange termijn, een smakelijke maaltijd is de beloning op korte termijn. Een leuke workout en een gezond tussendoortje dat bovendien nog eens goed smaakt helpen je het een stuk gemakkelijker te maken uiteindelijk de doelstelling die je voor ogen hebt te bereiken. Een leuke workout met spannende nieuwe oefeningen biedt ons bovendien wellicht de kans daar online nog eens van te genieten, bedankt alvast!

Artikel met plezier gelezen? Like me op Facebook en lees wekelijks slimme psychologische tips die je direct kunt inzetten.

Wetenschappelijke bronnen

Custers, Ruud and Henk Aarts (2005), “Positive Affect as Implicit Motivator: On the Nonconscious Operation of Behavioral Goals,” Journal of Personality and Social Psychology, 89 (2), 129–42.

Fishbach, Ayelet and Benjamin A. Converse (2010), “Identifying and Battling Temptation,” in Handbook of Self-Regulation: Research, Theory and Applications, ed. Kathleen D. Vohs and Roy F. Baumeister, New York: Guilford Press, 244–60.

McClure, Samuel M., David I. Laibson, George Loewenstein, and Jonathan D. Cohen (2004), “Separate Neural Systems Value Immediate and Delayed Monetary Rewards,” Science, 306 (5695), 503–7.

Woolley, K. & Fishbach, A. (2016). For the Fun of It: Harnessing Immediate Rewards to Increase Persistence in Long-Term Goals. Journal of Consumer Research, 42, 952-966.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick behaalde zijn bachelor in International Business & Management aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens specialiseerde hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl, bij NewNeuroMarketing, FrankWatching en andere platformen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply