Geen weg meer terug: de psychologisch beste route naar geluk

31 maart 2017
Geen weg meer terug- de psychologisch beste route naar geluk

Ontwikkelaars mogen niet langer App Store-teksten tussentijds aanpassen”, kopte iCulture onlangs. Er gaat een negatieve lading vanuit, want Apple beperkt hiermee de mogelijkheden van ontwikkelaars. Een leuk psychologisch effect hiervan is dat ontwikkelaars trotser zullen worden op hun eigen apps. Psychologisch gezien hechten we namelijk meer waarde aan een keuze die we niet meer terug kunnen draaien.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Al in de jaren ’80 van de vorige eeuw werd er onderzoek naar gedaan. Keuzes die we nog kunnen terugdraaien door erop terug te komen maken ons minder gelukkig dan keuzes die vaststaan en waar we helaas niets meer aan kunnen doen. Dat ontwikkelaars die hun app insturen voor de App Store geen wijzigingen meer kunnen doen in de presentatie kan ze dus juist trotser maken op hun app, waarmee het uiteindelijk een prima zet door Apple zou kunnen blijken.

Wat bleek? Zij die een definitieve keuze moesten maken waren daarmee significant meer gelukkig dan zij die de poster nog mochten ruilen.

Keuze voor een poster

Het originele experiment werd gehouden met deelnemers die een poster mochten uitzoeken. De helft van hen werd verteld dat ze een poster mochten uitzoeken en dat ze een maand de tijd hadden om hun poster eventueel nog om te ruilen. De andere helft werd verteld dat hun keuze definitief zou zijn, ze kregen geen kans meer om de poster te ruilen. Wat bleek? Zij die een definitieve keuze moesten maken waren daarmee significant meer gelukkig dan zij die de poster nog mochten ruilen (ondanks dat bijna niemand de poster uiteindelijk ruilde).

Gelukkiger worden van de keuzes die je maakt? Zorg ervoor dat ze niet meer terug te draaien zijn. 

We praten keuzes in ons brein goed

Dit heeft te maken met een sterke onbewuste kracht van ons brein. We praten keuzes die we maken gemakkelijk goed, waardoor we daar vanzelf tevreden mee zijn en gelukkig van kunnen worden. Als we kiezen voor poster A overtuigt dit onbewuste effect ons van het feit dat die inderdaad mooier is dan poster B. Hadden we voor B gekozen? Dan hadden we een andere reden gevonden om die poster mooier te vinden.

Zolang we een poster nog kunnen ruilen kan ons brein niet aan de slag. Het is nog niet nodig om poster A de voorkeur te geven, omdat we nog voor B zouden kunnen gaan. Daardoor maken we geen gebruik van het onbewuste vermogen van ons brein om de keuze goed te praten.

Gelukkiger worden van de keuzes die je maakt? Zorg ervoor dat ze niet meer terug te draaien zijn. Maak definitieve keuzes en koop zeker geen ‘opties’ om het later nog te veranderen. Laat je brein het werk doen om je gelukkiger te maken.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Frey, D. (1981). Reversible and irreversible decisions: Preference for consonant information as a function of attractiveness of decision alternatives. Personality and Social Psychology Bulletin, 7, 621-626.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply