Gelukkiger met je keuze: vouw de menukaart dicht

23 februari 2018

Choice Closure, zo noemen we dat binnen de consumentenpsychologie. Een slimme methode binnen het consumentengedrag, om meer tevreden te zijn met keuzes die je maakt. Door het af te sluiten. Letterlijk.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Het werkt in een restaurant waar je een keuze maakt uit het menu en in winkels waar je naar een aparte ruimte loopt om te gaan afrekenen. Door een fysieke sluitende of afrondende beweging te maken of actie te ondernemen snapt ook het brein dat de keuze gemaakt is. En je niet meer terug kunt. Waardoor het aan het brein is om ervoor te zorgen dat je tevreden bent met je keuze. Zodat je de psychologie voor je laat werken om gelukkig te worden van de keuze die je maakte.

3 belangrijke voorwaarden voor geluk

Uit het wetenschappelijk onderzoek naar consumentengedrag blijkt dat er 3 voorwaarden van belang zijn om Choice Closure te ervaren en gelukkig te worden van je keuze:

  1. Je moet zelf zorgen voor een ‘act of closure’, de afsluitende actie
  2. De fysieke actie die je onderneemt moet een associatie hebben met afsluiten of afronden
  3. De sluitende actie voer je uit nadat je een keuze hebt gemaakt

Zelf gebruikte ik dit onder andere toen ik samen met mijn vriendin de kleur voor onze nieuwe barkrukken uitkoos. We bladerden door een boek met kleuren en stoffen. En nog een tweede boek. En in dat boek kwamen we okergeel tegen. Een opvallende kleur die ons aansprak, en lag in de richting die we zochten. We wezen de kleur aan, lieten de verkoper de kleurcode noteren en deden het boek dicht. Voldaan aan voorwaarden 1, 2 en 3, waardoor onze breinen wisten dat dit ‘m ging worden. Waardoor we er nu uitermate tevreden mee zijn.

Gelukkiger met de keuzes die je maakt

Choice Closure bevat diverse elementen van andere overkoepelende theorieën, die je gelukkiger maken met de keuzes die je maakt. Zoals een gevoel van autonomie, omdat je zelf een keuze maakt. En handig gebruik van cognitieve dissonantie, omdat je brein vanzelf de voordelen vindt in de keuzes die je maakt.

In tegenstelling tot voor de keuzes die je niet maakt. Onze breinen vertellen ons nu hoe het okergeel een unieke keuze betreft, die mooi combineert met de zwarte keuken. En niet hoe bijvoorbeeld zwart, grijs of een andere kleur een goede keuze was geweest. Het brein als handig hulpje, door gebruik te maken van de wijze waarop consumentengedrag in elkaar steekt. Zoals ik dat uitgebreid beschrijf, in mijn op het moment van schrijven op handen zijnde boek.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Gu, Botti & Faro (2013) Turning the page: the impact of choice closure on satisfaction. Journal of Consumer Research.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply