Gratis boodschappen van Hello Fresh: een slim psychologisch trucje

6 oktober 2017

Hello Fresh: je houdt ervan of je hebt er een hekel aan. Met name als ik in Amsterdam ben spreek ik veel mensen die er gebruik van maken, net als van vergelijkbare maaltijdboxen. Zoals laatst toen ik bij Peaks was voor een interview en een samenwerking. Ik sprak er onder andere co-founder Sijbrand Tieleman en die vertelde me iets bijzonders. Bij hem in het gezin vragen ze zich nadat de bezorger is vertrokken hardop af wat ze die week weer hebben ‘gekregen’. Juist, ‘gekregen’ in plaats van ‘gekocht’. Een slim psychologisch trucje.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

We kwamen snel tot het inzicht dat de aanbieder van maaltijdboxen (het ging in dit geval om de duurzame maaltijdboxen van De Krat) het betaalmodel heel slim bekeken had. Door de betalingen los te koppelen van het moment van leveren voelt het alsof je gratis boodschappen krijgt. Slimme psychologie, die de pijn van de betaling weghaalt bij het ontvangen van de producten.

Een gratis box met boodschappen

Maaltijdboxen kun je op verschillende manieren afrekenen. Met iDeal, via Paypal of door middel van automatische afschrijvingen per maand. Het resultaat? Je hoeft niet te betalen aan de bezorger, want dit gaat gewoon automatisch en gebeurt op een ander moment. De bezorger overhandigt je los van de betaling een krat of een box met boodschappen, waardoor je brein die daar niet (direct) aan koppelt.

De aanbieders van maaltijdboxen voorkomen daarmee eenvoudig dat je op het moment van ontvangen nagaat of je het die €34 – €129 per week aan verse ingrediënten waard is.

En wil je het helemaal goed doen met de boxen van Hello Fresh, De Krat en anderen? Zorg er dan voor dat je de boxen altijd op voorhand betaalt.

We noemen dat binnen de consumentenpsychologie transaction decoupling. Het betekent dat je het betaalmoment loshaalt van het verkrijgmoment. Dat lukt in de supermarkt helaas niet zo goed, maar met de maaltijdbox gaat dat wel. Het zorgt ervoor dat de aankoop minder pijn doet en de boodschappen zelfs gratis voelen op het moment van ontvangen.

Vooraf betalen maakt gelukkiger

En is dat dan alleen een handig psychologisch trucje voor Hello Fresh en z’n concurrenten? Nee, het helpt ook jou als consument. Mits je gebruik wilt maken van de boxen natuurlijk. Je voelt minder psychologische pijn dan wanneer je per box zou moeten betalen, aan de bezorger. Een ervaren gratis box met boodschappen, wie wil dat immers niet? Aan de andere kant ben je hierdoor sneller geneigd het abonnement aan te houden, terwijl je wellicht ook zelf je boodschappen zou kunnen doen.

Het is wat dat betreft zoals met (contactloos) pinnen. Het doet minder psychologische pijn dan contant afrekenen. Dat kun je heel prettig vinden omdat je blij wordt van je aankopen, of vervelend vinden omdat er daardoor een gat in je hand ontstaat. Wees je vooral bewust van de invloed, zodat je hier zelf je afwegingen in kunt proberen te maken.

En wil je het helemaal goed doen met de boxen van Hello Fresh, De Krat en anderen? Zorg er dan voor dat je de boxen altijd op voorhand betaalt. Dus laat eerst het geld afschrijven en zorg ervoor dat je daarna pas de box ontvangt. Handige psychologische truc in jouw voordeel, waar ik in m’n boek dat komend voorjaar zal uitkomen dieper voor je op inga.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply