Happy wife, happy life: wie bepaalt wat er op tafel staat ’s avonds?

23 april 2018
Happy wife, happy life: wie bepaalt wat er op tafel staat ’s avonds?

Slechts een klein deel van onze beslissingen maken we helemaal zelf. Voor alle anderen worden we beïnvloed door vrienden, collega’s, familie en onze partner. Bijvoorbeeld als het gaat om de vorming van onze overtuigingen, de producten die we kopen en de groepen waarmee we ons associëren. Die beïnvloeding bepaalt ook wat we weten. Maar, wie bepaalt wat er ’s avonds op tafel staat? Experts in consumentengedrag tonen wetenschappelijk aan dat de man aanvankelijk de leiding neemt, maar dat het de vrouw is die vervolgens het menu bepaalt.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Een relatie bestaat uit verschillende fases, met hun eigen motieven. Iedere relatie begint met een motief om deze te vormen. Tijdens die fase hebben vrouwen de neiging om mannen te volgen in hun menukeuze. Daarna volgt een een motief om een relatie in stand te houden, waarbij de man juist de menukeuze van de vrouw volgt.

Relaties en afhankelijkheden

Relaties tussen partners zijn grotendeels gebouwd op afhankelijkheden van elkaar. Stel dat een man een vrouw liefde, compassie en ondersteuning biedt die ze bij anderen niet vindt, dan wordt ze voor dat deel afhankelijk van de man. Die afhankelijkheid maakt haar meer gevoelig voor beïnvloeding in bijvoorbeeld de menukeuze.

In het geval van wat er ’s avonds op tafel staat komt daar een traditioneel gevoel van meer competentie bij vrouwen bij kijken.

Tijdens het vormen van relaties zoeken mannen traditioneel naar vrouwen die meegaan in hun leiding en zich voegen naar hun voorkeuren. Zowel mannen als vrouwen blijken overtuigd van het idee dat die meegaandheid de kans op een succesvolle relatie vergroot.

Zodra de relatie gevormd is verandert het doel naar het in stand houden daarvan. Op dat moment worden mannen juist meer meegaand. Vrouwen doen meer pogingen hun mannen te beïnvloeden in hun keuzes. Mannen gaan daarin mee, om conflicten te vermijden. Mannen hechten veel waarde aan harmonie in de relatie en creëren met meegaandheid meer relationele en seksuele tevredenheid.

Een overheid die burgers wil stimuleren om gezonder te eten kan zich dus het best richten op single mannen en vrouwen in (langdurige) relaties.

In het geval van wat er ’s avonds op tafel staat komt daar een traditioneel gevoel van meer competentie bij vrouwen bij kijken. Naarmate zij vaker de boodschappen doen en vaker koken schrijven partners de vrouw onbewust meer competentie toe op het gebied van voeding, waardoor mannen gemakkelijker meegaan in hun keuzes.

Gezonder eten: wees je bewust van beïnvloeding

Die invloeden van mannen en vrouwen heeft invloed op de mate waarin we gezond eten. Vrouwen moeten zich bewust zijn van de aanvankelijk leidende rol van mannen. Indien die vooral ongezond eten hebben vrouwen de neiging om daar in eerste instantie in mee te gaan, bijvoorbeeld tijdens dates en een prille relatie. Eenmaal in een relatie krijgen vrouwen steeds meer de overhand. Daarmee worden zij ook verantwoordelijk voor de gezonde keuzes op het menu.

Een overheid die burgers wil stimuleren om gezonder te eten kan zich dus het best richten op single mannen en vrouwen in (langdurige) relaties. Dat zijn de twee groepen met de grootste invloed op anderen van het andere geslacht. Zodra zij gezond kiezen is de ander geneigd om daarin mee te gaan, waardoor een campagne maximaal effect heeft.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Allen, Julie Ober, Derek M. Griffith, and Henry C. Gaines (2013), “‘She Looks Out for the Meals, Period’: African American Men’s Perceptions of How Their Wives Influence Their Eating Behavior and Dietary Health,” Health Psychology, 32 (4), 447–55.

Dahl, Darren (2013), “Social Influence and Consumer Behavior,” Journal of Consumer Research, 40 (2), iii–v.

de Miguel, Adelia and David M. Buss (2011), “Mate Retention Tactics in Spain: Personality, Sex Differences, and Relationship Status,” Journal of Personality, 79 (3), 563–86.

Hasford, J., Kidwell, B. & Lopez-Kidwell, V. (2018). Happy Wife, Happy Life: Food Choices in Romantic Relationships. Journal of Consumer Research, 1238-1256.

Hornsey, Matthew J., Richard Wellauer, Jason C. McIntyre, and Fiona K. Barlow (2015), “A Critical Test of the Assumption That Men Prefer Conformist Women and Women Prefer Nonconformist Men,” Personality and Social Psychology Bulletin, 41 (6), 755–68.

Kelley, Harold H. and John W. Thibaut (1978), Interpersonal Relations: A Theory of Interdependence, New York: John Wiley and Sons, Inc.

Luo, Shanhong and Guangjian Zhang (2009), “What Leads to Romantic Attraction: Similarity, Reciprocity, Security, or Beauty? Evidence from a Speed-Dating Study,” Journal of Personality, 77 (4), 933–64.

Malouff, John M., Einar B. Thorsteinsson, Nicola S. Schutte, Navjot Bhullar, and Sally E. Rooke (2010), “The Five-Factor Model of Personality and Relationship Satisfaction of Intimate Partners: A Meta-Analysis,” Journal of Research in Personality, 44 (1), 124–7.

Stets, Jan E. and Stacy A. Hammons (2002), “Gender, Control, and Marital Commitment,” Journal of Family Issues, 23 (1), 3–25.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply