Het psychologisch beste verjaardagscadeau: geef iets om te geven

5 mei 2017

Het geldt voor cadeaus en complimentjes: geven maakt gelukkiger dan ontvangen. Je zou het misschien niet meteen denken, maar de krachtigste gelukservaring krijg je op het moment dat je iemand anders wat kunt geven. Geef de ander iets dus wat die persoon weer kan geven.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Ik schrijf sinds januari van dit jaar aan een eigen boek, waarin ik een heel hoofdstuk besteed aan het grote voordeel van geven ten opzichte van ontvangen. Ik beschrijf bijvoorbeeld verschillende experimenten waarin proefpersonen de kans kregen om geld uit te geven aan rekeningen en algemene uitgaven voor zichzelf, cadeautjes voor zichzelf, cadeautjes voor anderen of donaties voor anderen. En waar werden ze het meest gelukkig van? Van die laatste twee categorieën: van geven.

Zoek je een geschikt cadeau? Het psychologisch beste cadeau is een ervaring of beleving in plaats van een product en maakt het bij voorkeur mogelijk om ook anderen mee te nemen.

Het gaat in tegen wat we zouden verwachten, maar met name de invloed van geld zelf zorgt ervoor dat we het beter kunnen weggeven dan het kunnen gebruiken voor cadeautjes voor onszelf. Het gaat dan uiteraard om het geld dat je tot je beschikking hebt, nadat je alle vaste lasten en de boodschappen hebt betaald. Het deel dat je dan overhoudt kun je het best gebruiken om anderen te verrassen, bijvoorbeeld met een leuk cadeau.

De cadeaubon voor een ervaring

Zodra we anderen iets geven bouwen we aan een gevoel van verbondenheid, dat sterk bijdraagt aan ons geluksgevoel. Het ideale cadeau is bijvoorbeeld een cadeaubon voor een bezoek aan de sauna, een avondje uit eten of een spannende film in de bioscoop. Je geeft dan namelijk een cadeaubon, waarmee de ander iemand uit kan nodigen om ook die persoon een ervaring te geven. Dat is twee keer geven, dus twee keer maximaal psychologisch geluk.

Zoek je een geschikt cadeau? Het psychologisch beste cadeau is een ervaring of beleving in plaats van een product en maakt het bij voorkeur mogelijk om ook anderen mee te nemen. Zoek bij voorkeur naar cadeaus waarmee de ontvanger anderen kan uitnodigen om samen met hem of haar wat leuks te gaan doen. Je creëert dan de mogelijkheid tot maximale verbondenheid, helemaal in lijn met één van de 8 principes die ik zal beschrijven in het boek waar ik aan werk om je geld psychologisch slimmer uit te geven.

Tip: wil je werknemers de beste bonus bieden? Ook dan kun je gebruik maken van dit inzicht in consumentengedrag.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Baumeister, R.F. & Leary, M. (1995). The Need to Belong: Desire for Interpersonal Attachments as a Fundamental Human Motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529.

Dunn, E. W., Aknin, L. B., & Norton, M. I. (2008). Spending money on others promotes happiness. Science, 319, 1687-1688.

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply egbert 19 januari 2019 at 11:56

    “maar de krachtigste gelukservaring krijg je op het moment dat je iemand anders wat kunt geven. ”
    Ik vind dit helemaal terecht ik zelf heb het ook ik krijg een grote voldoending als ik iets leuks aan een ander geef

  • Leave a Reply