“Ik ben er nu toch”: psychologische denkfout

26 mei 2017
We zijn er nu toch- psychologische denkfout

“We zijn er nu toch, laten we in ieder geval de accessoires nog even bekijken.” Een veelgehoorde uitspraak in de vestigingen van Ikea, net als bij die van andere meubel- en woonwinkels op afgelegen bedrijventerreinen. De lange rit in de auto of op de fiets kostte behoorlijk wat moeite, die willen we niet voor niets hebben gedaan. We bekijken (en kopen) de accessoires in de schappen of nemen op het terras om de hoek in ieder geval een drankje als de winkel die we wilden bezoeken onverwacht dicht blijkt te zijn. Waarom is dit een psychologische denkfout?

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

We hebben grote moeite om een inspanning te doen, waar we vervolgens geen ‘beloning’ voor krijgen. Na een half uurtje in de auto is daar de Ikea en kunnen we onszelf belonen met een mooie aankoop, zoals we speciaal naar een ijswinkel kunnen fietsen of lopen om daar die ene bijzondere smaak te halen. Blijkt die niet beschikbaar of valt het assortiment bij de meubelwinkel uit Zweden tegen? Dan ontbreekt het aan die beloning. En dat steekt.

Vergeet alle gedane moeite

We hebben veel moeite gedaan om er te komen, waardoor daar ook iets tegenover moet staan. Tenminste, dat is hoe we er automatisch over nadenken. Het is een psychologische denkfout, zoals we daar ook last van hebben als we lang aan de telefoon moeten wachten totdat we een medewerker kunnen spreken en zodra het regent op de dag van een festival waar we lang naar uitkeken.

Wapen je tegen de psychologische denkfout en wees je ervan bewust dat je de moeite die je hebt gedaan niet meer ongedaan kunt maken.

“We zijn er nu toch”, is de opbouw naar een activiteit die we eigenlijk niet van plan waren, maar die de moeite die we hebben gedaan in ieder geval verantwoordt. We kopen een accessoire waar we thuis waarschijnlijk toch niet zoveel aan blijken te hebben of doen een drankje op een terras waar we uit onszelf niet zo snel zouden gaan zitten.

Wapen je tegen de psychologische denkfout en wees je ervan bewust dat je de moeite die je hebt gedaan niet meer ongedaan kunt maken. Eenmaal bij de Ikea heb je een half uur reistijd achter de rug, of je nu iets koopt of niet. Ga dus alleen uit van dat wat nog komen gaat. Je kunt een accessoire kopen of je kunt geen accessoire kopen. Was je dat nog niet van plan? Dan is de kans groot dat je dit niet nodig zal hebben. Vraag je af of je het accessoire gekocht had als de Ikea bij je om de hoek zat en of je een drankje op het terras had gedaan als de ijswinkel pal naast je huis had gestaan. Wees je ervan bewust dat het een psychologische denkfout is om een aankoop te doen omdat “we er nu toch zijn”. Kies in plaats daarvan slimmer en vertrek zonder zorgen, we maken allemaal fouten en door gewoon weer te vertrekken bega je in ieder geval geen dubbele.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply