In je eigen ogen knapper overkomen op een groepsfoto? Maak meer selfies

15 juli 2016

De hashtag #selfie komt op Instagram maar liefst 257 miljoen keer voor. En dat is maar goed ook! Door meer selfies te nemen gaan we ons immers vanzelf knapper vinden op groepsfoto’s en andere foto’s die anderen van ons nemen. Hoe dat komt? Dat heeft te maken met het Mere Exposure Effect. Dat wat je vaker ziet ga je vanzelf beter waarderen, dus het is de moeite waard om voortaan iedere dag een selfie te nemen.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Heb je niet bepaald het talent om charmant op foto’s te staan? Het kan zijn dat je inderdaad niet zo fotogeniek bent, het kan er echter ook mee te maken hebben dat je jezelf vooral in spiegelbeeld kent. ‘s Morgens als we ons haar doen en ‘s avonds tijdens het tandenpoetsen staan we voor de spiegel. We zien onszelf enkele keren per dag in spiegelbeeld, waardoor dat het beeld is waar we goed vertrouwd mee zijn. Op een groepsfoto zien we onszelf zoals anderen ons zien. Dat is voor ons even wennen, maar voor andere natuurlijk niet. Vandaar dat anderen je (soms verrassend) veel vaker leuker op een foto zullen vinden staan. Dat is waarschijnlijk gemeend en niet zomaar om jou je wat beter te laten voelen.

Mere Exposure Effect

Ik noemde ‘m al even, het is het Mere Exposure Effect dat hiervoor verantwoordelijk is. Het was Zajonc die in de jaren ’80 al baanbrekende onderzoeken uitvoerde. In een van de onderzoeken toonde hij de respondenten een aantal voor hen onbekende Chinese tekens. De helft van de groep kreeg die meerdere keren te zien, de anderen slechts één keer. Wat bleek? Zij die de tekens meerdere keren zagen waren daar de laatste keer al wat positiever over dan zij die de tekens slechts na één keer moesten beoordelen. We raken gewend aan dat wat we zien en beoordelen het daardoor positiever.

Monkey Takes Selfie

Het Mere Exposure Effect ontstaat vanwege de manier waarop ons brein informatie verwerkt. Des te soepeler dat gaat, des te positiever onze beoordeling. Bekende Chinese tekens of selfies van onszelf die we regelmatig zien leiden tot een meer soepele verwerken. Het effect kent bovendien toepassingen binnen de muziek en TV-commercials.

Iedere dag een selfie

De volgende keer met tevredenheid kijken naar een groepsfoto waar je op staat of met plezier het fotoboek van de laatste vakantie doorbladeren? Zorg er dan voor dat je niet alleen goed gewend bent aan je spiegelbeeld, maak tevens kennis met je niet-gespiegelde zelf. Je kunt daarvoor regelmatig selfies maken, waardoor je jouw niet-spiegelbeeld als het ware beter leert kennen. De verwerking verloopt soepeler, zodat je voortaan wat positiever bent over de foto’s waar je op staat. Laat ik er dus zelf maar mee beginnen:

Consumentenpsycholoog - Patrick Wessels

Artikel met plezier gelezen? Like me op Facebook en lees wekelijks slimme psychologische tips die je direct kunt inzetten.

Wetenschappelijke bronnen

Zajonc, R.B. (December 2001). “Mere Exposure: A Gateway to the Subliminal”. Current Directions in Psychological Science 10 (6): 224. doi:10.1111/1467-8721.00154.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick behaalde zijn bachelor in International Business & Management aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens specialiseerde hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl, bij NewNeuroMarketing, FrankWatching en andere platformen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply