Keuzestress op Tinder: zo werkt het (en zo voorkom je het)

26 januari 2018
Keuzestress op Tinder: zo werkt het (en zo voorkom je het)

“Het gras is altijd groener aan de overkant” en “Mensen zijn […] angstig dat je een betere laat gaan als je voor iemand kiest.” Zomaar twee quotes uit een artikel van de NOS over online dating en de manier waarop we daar psychologisch mee omgaan en op reageren. Naar een tip van een van m’n lezers, die me attendeerde op dat leuke artikel. Want, hoe ontstaat er eigenlijk keuzestress op Tinder en hoe ga je daar beter mee om?

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Keuzestress ontstaat als het gevolg van de Choice Paradox, een theorie van expert in consumentengedrag Schwartz. Hij stelt dat meer keuze het alleen maar moeilijker maakt om te kiezen. En hoe dat komt? Het ligt aan de overdaad aan informatie.

Meer is niet altijd beter

Tussen twee potentiële partners is het gemakkelijk kiezen. De plussen en minnen op een rij is niet bepaald complex, los van een voorkeur die we waarschijnlijk gevoelsmatig zullen hebben. Bij drie kandidaten wordt dat al iets moeilijker, maar is het nog goed te doen.

De theorie stelt dat we zo’n 5 – 6 verschillende potentiële partners (of andere keuzes) van elkaar kunnen onderscheiden. Ons brein zet onbewust de plussen en minnen op een rij, zodat we een voorkeur ervaren. Bij meer keuzes wordt dat te lastig, vanwege de complexiteit die enorm toeneemt.

Nieuwsgierigheid is onstuitbaar

En dat is waar het misgaat bij Tinder. Je hebt de keuze uit een ogenschijnlijk oneindig aantal profielen, waar je soepel doorheen kunt swipen. De nieuwsgierigheid naar nieuwe profielen maakt het ondoenlijk om de keuze te beperken tot 5 of 6 potentiële leuke partners. Het resultaat is een snelle swipe naar het zoveelste profiel, waardoor je het jezelf praktisch onmogelijk maakt om een goede keuze te maken.

Het beste advies? Wees je bewust van de kracht van nieuwsgierigheid. Spreek met jezelf af dat je maximaal 5 – 6 profielen bekijkt en de leukste aanmerkt als potentiële match. Of beter nog, maak een match met iedereen die je leuk genoeg vindt. Iedereen met wie je wel een gesprek aan zou willen gaan, in plaats van het beste profiel. Je kiest dan als een satisfier, in plaats van een maximizer. En daar word je een stuk gelukkiger van.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply