Koop jezelf gelukkig: betaal ervaringen vooraf en spullen liever achteraf

16 mei 2016
Koop jezelf gelukkig: betaal ervaringen vooraf en spullen liever achteraf

Ervaringen maken ons over het algemeen gelukkiger dan materiële aankopen. Dat is de strekking van veel recent onderzoek. Dit blijkt te maken te hebben met de mate waarin ervaringen vertellen wie we zijn, wat we belangrijk vinden en hoe we naar onszelf kijken. Wil je zo gelukkig mogelijk worden van de aankopen die je doet? Recent onderzoek van Kumar en Gilovich (2016) toont aan dat het type aankoop dat je doet bepaalt wanneer je dat het best kunt afrekenen: vooraf of achteraf.

2 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Verreweg de meesten van ons hebben een beperkt inkomen tot onze beschikking. Door daar slim mee om te gaan creëer je zoveel mogelijk gevoel van geluk. Tot nu toe richtte veel onderzoek zich vooral op ‘wat’ we het best zouden moeten kopen om daar gelukkig van te worden. Het huidige onderzoek speelt in op ‘wanneer’ we het zouden moeten afrekenen om daar psychologisch zo happy mogelijk van te worden. We weten al dat een stedentrip naar Londen ons gemiddeld genomen gelukkiger maakt dan een paar nieuwe velgen voor de auto. Het moment van afrekenen blijkt van aanvullende waarde.

Vooraf of achteraf betalen

We hebben over het algemeen een voorkeur om direct te consumeren, we denken dat we standaard direct de beloning wensen voor de uitgave die we doen (Duckworth & Seligman, 2005). Aan de andere kant ontdekte Loewenstein (1987) als specialist op dit gebied al eerder dat we het soms juist prettiger vinden om nu alvast te betalen en daar in de toekomst van te genieten. Door weg te dromen over bijvoorbeeld de ervaringen die we tegemoet kunnen zien kunnen we daar nu alvast van genieten.

Zodra we vooraf betalen hebben we iets om naar uit te kijken. Uit onderzoek van Nowlis et al. (2004) blijkt dat vooral het uitkijken naar (waarschijnlijk) prettige ervaringen ons het meeste geluk oplevert. Het blijkt dat het wachten op ervaringen heel anders voelt dan het wachten op producten die we vooral kunnen hebben. Dit lijkt sterk te maken te hebben met het plezier dat we vervolgens ervaren dankzij een ervaring of de aanschaf van een product en het bezit dat daaruit volgt.

Ervaringen en tastbare spullen

Verschillende experimenten tonen aan dat we ervaringen het best op voorhand kunnen afrekenen, vooral wanneer het gaat om waarschijnlijk prettige ervaringen. We kunnen er alvast naar uitkijken en halen daar een grote mate van geluk uit. We dromen alvast weg bij de stedentrip naar Londen of zoeken vast een after-movie op van de vorige editie van een festival waar we naartoe gaan. Door al op voorhand af te rekenen kan het plezier gaan beginnen en leven we daar als het ware naartoe.

Dat geldt niet voor tastbare spullen die we aanschaffen. Door die nu al af te rekenen wanneer we die pas later ontvangen ontstaat er een gevoel van ‘wachten’. We ervaren dit als onprettig. We kunnen ons nog moeilijk voorstellen hoe het bezit zal ‘aanvoelen’, waardoor we daar nog nauwelijks geluk uit halen. In plaats daarvan lopen we het risico gefrustreerd te raken dat we het artikel nog niet tot onze beschikking hebben.

Advies voor in de praktijk

Slim me omgaan in de praktijk? Zorg ervoor dat je ervaringen alvast op voorhand afrekent. Het is een goed idee om het hotel alvast te betalen en daar vervolgens naar uit te kijken. Je kunt op die manier vast genieten van de voorpret. Festivals en concerten leveren je automatisch een fijn geluksgevoel op, omdat je daar op voorhand alvast het kaartje dient te kopen en je die ook meteen afrekent om daar in de toekomst plezier van te hebben.

Koop je materiële spullen? Maak daarvoor gebruik van je creditcard of kies voor AfterPay, zodat je achteraf kunt afrekenen wanneer je online iets bestelt. Je hebt het product dat eerst in handen, zodat je er niet op hoeft te ‘wachten’ na je betaling. Je hebt er al meteen plezier van, terwijl je daarna pas hoeft te betalen.
Vermijd betalingen voor overnachtingen in hotels en in andere accommodaties die je pas hoeft te voldoen tijdens het uitchecken en kijk bijvoorbeeld uit met iDeal-betalingen voor producten in webshops die je op voorhand dient te doen. Stem het moment van betalen af op het type aankoop dat je doet en word op die manier maximaal gelukkig van ervaringen en spullen die je koopt. En een avondje uitgaan? Hoe zou het zijn als je ook daarvoor op voorhand kunt genieten om er alvast naar ‘uit te kijken’?

Artikel met plezier gelezen? Like (https://www.facebook.com/consumentenpsycholoog/) me op Facebook en lees wekelijks een slimme psychologische tip die je direct kunt inzetten.

Wetenschappelijke bronnen

Duckworth, A. L., & Seligman, M. E. P. (2005). Self-discipline outdoes IQ in predicting academic performance of adolescents. Psychological Science, 16(12), 939–944.

Kumar, A. & Gilovich, T. (2016). To do or to have, now or later? The preferred consumption profiles of material and experiential purchases. Journal of Consumer Psychology, 26, 169-178.

Loewenstein, G. (1987). Anticipation and the valuation of delayed consumption. The Economic Journal, 97(387), 666–684.

Nowlis, S. M., Mandel, N., & McCabe, D. B. (2004). The effect of a delay between choice and consumption on consumption enjoyment. Journal of Consumer Research, 31, 502–510.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply