Obesitas bij kinderen: 5 psychologische verantwoordelijkheden van de ouders

27 maart 2017
Obesitas bij kinderen- 5 psychologische verantwoordelijkheden

In Nederland is 14% van de kinderen te zwaar en heeft 2% zelfs te maken met ernstig overgewicht. Dit blijkt uit onderzoek van het RIVM, dat tevens uitwijst dat deze kinderen meer risico lopen op latere leeftijd met dezelfde problemen te maken te krijgen. Wetenschappers Moore, Wilkie en Desrochers (2017) hebben recent onderzoek gedaan naar de psychologische rol van het gezin. Het toont aan hoe het gezin en de consumptie elkaar beïnvloeden, met het risico op obesitas bij kinderen.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Kinderen met overgewicht hebben dat niet altijd aan hun gezin te wijden, maar de invloed daarvan is wel groot. Naast fysiologische verschillen tussen kinderen (voorkeur voor zoete smaken, van nature meer trek, meer actieve beloningen vanuit het brein tijdens eten) spelen namelijk ook de interacties tussen het gezin en het kind een grote rol.

De opvoeding door het gezin is verantwoordelijk voor een groot deel van de gewoonten van kinderen, hun mate van zelfbeheersing en de kennis die kinderen hebben van gezonde voeding. De invloed die de ouders op hun kinderen af hangt, zo blijkt uit het onderzoek, vooral af van de stabiliteit in het gezin, de financiële mogelijkheden en de cultuur waarin het gezin zich begeeft. Ook de kennis van gezonde voeding bij de ouders is van grote invloed.

Om zelf meer kennis op te doen over psychologie en voeding is het de moeite waard om het boek Mindless Eating (Hap Slik Weg in het Nederlands) van Brian Wansink te lezen.

Een gezonde eetomgeving creëren

Ouders die hun kinderen gezonder willen laten eten kunnen daarvoor de juiste psychologische omgeving scheppen. Hiervoor zijn een aantal zaken van belang:

  • Quality-time met het gezin (samen eten)
  • De juiste voeding op tafel (niet te grootte porties met gezonde ingrediënten)
  • Educatie voor kinderen (informatie over gezonde producten en diëten)
  • Bescherming tegen marketing (uitleg bij reclamecampagnes over de doelstellingen)
  • Stimulatie van beweging (enthousiast maken voor sport en beweging)

Aan de slag tegen obesitas bij kinderen

De bovenstaande 5 punten zorgen voor belangrijke positieve psychologische invloed op kinderen, die het risico op obesitas bij hen kan verminderen. Samen eten is een kwestie van goede planning en de juiste grootte van porties vind je bijvoorbeeld online bij het Voedingscentrum.

Met een paar kleine aanpassingen zorg je er op die manier eenvoudig voor dat je een psychologisch goede invloed kunt hebben op het eetpatroon van kinderen (en van jezelf).

Om zelf meer kennis op te doen over psychologie en voeding is het de moeite waard om het boek Mindless Eating (Hap Slik Weg in het Nederlands) van Brian Wansink te lezen.

Over de rol van marketeers richting kinderen maakte Rambam eind vorig jaar een goede uitzending en om de kinderen te stimuleren te gaan sporten zijn er allerlei verenigingen in de omgeving beschikbaar.

Met een paar kleine aanpassingen zorg je er op die manier eenvoudig voor dat je een psychologisch goede invloed kunt hebben op het eetpatroon van kinderen (en van jezelf). Succes!


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Connell, Paul M., Merrie Brucks, and Jesper H. Nielsen (2014), “How Childhood Advertising Exposure Can Create Biased Product Evaluations That Persist Into Adulthood,” Journal of Consumer Research, 41 (1), 119–34.

Grusec, Joan E. and Maayan Davidov (2007), “Socialization in the Family—The Roles of Parents,” in Handbook of Socialization Theory and Research, ed. Joan E. Grusec and Paul D. Hastings, New York: Guilford, 284–308.

Moore, E.S., Wilkie, W.L. & Desrochers, D.M. (2017). All in the Family? Parental Roles in the Epidemic of Childhood Obesity. Journal of Consumer Research, 43, 824-859

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick behaalde zijn bachelor in International Business & Management aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens specialiseerde hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl, bij NewNeuroMarketing, FrankWatching en andere platformen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply