Overvolle treinen? Dat is juist gezellig: de NS vergeet in te zetten op verbondenheid

17 maart 2017

De vaak genoemde “overvolle treinen” vormen voor veel mensen een prettig argument om gewoon de auto te pakken wanneer ze naar hun afspraak moeten of in het weekend een dagje de stad in gaan. De NS gaf aan de komende 5 jaar 37% meer treinen in te gaan zetten, maar dat alleen zal onze NS-aversie niet zomaar wegnemen. Psychologisch is er namelijk meer aan de hand. Overvol is natuurlijk niet nodig, maar een volle trein biedt juist de kans om leuke nieuwe mensen te ontmoeten en verbondenheid te creëeren.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Een gevoel van verbondenheid en sociale interactie vormt een van de drie psychologische basisbehoeften voor ervaren geluk, samen met een gevoel van autonomie en een gevoel van competentie. Die verbondenheid ervaren we als we anderen ontmoeten en leren kennen of samen met onze vrienden en bekenden zijn. Hier ligt voor de NS een enorme kans, mits ze die verbondenheid op de juiste manier inzetten.

Commercials door de NS die de plank bijna raak slaan

De NS heeft het een paar jaar geleden geprobeerd met het Groupsretour. In een (flauwe) reclame met Nick & Simon noemt de conducteur een aantal situaties waarin we met een groepje anderen met de trein kunnen. Dat klopt, maar juist met een groepje vormt een taxi(busje) een uitstekend alternatief. Dan hebben we ook de gezelligheid van de groep, dus dat maakt de trein niet uniek.

Wat de trein wel uniek maakt is dat we daar anderen kunnen ontmoeten, die we in de auto (op het fileflirten na) niet kunnen aanspreken. Het is juist om die reden zo jammer dat de NS heel aardig in de buurt zit met een meer recente TV-commercial, maar nog net niet op de juiste psychologische verbondenheid inspeelt. In deze commercial gaat het namelijk om een jongen die met de trein naar zijn Tinder-date reist. Het was veel sterker geweest om hem juist in de trein die leuke dame te laten ontmoeten.

Op sociale ontdekkingstocht in de trein

Met name jongeren en jong volwassenen hebben de sterke behoefte om verbondenheid te creëeren door anderen te ontmoeten. Voor hen biedt de trein daarom een uitgelezen kans. De NS zou nog veel sterker kunnen inzoomen op het grote aantal anderen die reizigers in de trein kunnen ontmoeten. Het beeld van (niet te) volle treinen wordt daarmee een psychologische aantrekkingskracht, waar we graag gebruik van maken om een gevoel van verbondenheid te ervaren. De kern van iedere komende campagne zou daarom psychologische verbondenheid moeten zijn.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply