Psychologische beïnvloeding van z’n chauffeurs door Uber: slimme trucs

21 april 2017
Psychologische beinvloeding van zn chauffeurs door Uber- slimme trucs

Uber krijgt zowel in Amerika als in Europa regelmatig klappen te verwerken op het gebied van wetgeving en ook populariteit, maar blijft stug doorgaan om zoveel mogelijk ‘chauffeurs’ aan te sporen om ritten aan te bieden voor klanten. Uit onderzoek van de New York Times door onder andere een specialist in consumentengedrag blijkt dat het bedrijf daarvoor een paar slimme psychologische trucs voor beïnvloeding gebruikt.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Binge-rijden net als binge-watchen

Uber geeft het de chauffeurs bijvoorbeeld aan wanneer ze goed op weg zijn om de 25-ritten op een dag te behalen, een aantal waarbij veel chauffeurs er voor die dag mee ophouden. Ze zien in hun beeldscherm de melding:

“You’re almost halfway there, congratulations!”

Dat lijkt een aardige aansporing van een betrokken werkgever, maar zorgt er psychologisch voor dat we eraan worden herinnerd dat we de eerste ritten hebben gemaakt en dat we een doel gesteld hebben. Eenmaal gesteld is het moeilijk om daar van af te stappen, vooral als Uber ons feliciteert met het feit dat we al halverwege zijn. Die felicitatie voelt goed, waardoor we dat nog eens willen ervaren. We gaan door om het gestelde doel te bereiken, als een verslaafde die een nieuw shot nodig heeft.

Tenslotte gebruikte Uber vrouwelijke aliassen voor mannelijke medewerkers, in de communicatie naar chauffeurs om hen aan te sporen nog een paar ritten voor klanten te maken.

Uber heeft daarnaast goed gekeken naar Netflix en hun binge-watching. Zodra de chauffeurs hun rit af hebben gemaakt en ze besluiten om uit te loggen en hun werkdag te beëindigen zien ze de volgende melding:

“You’re $10 away from making $330 in net earnings. Are you sure you want to go offline?”

In sommige gevallen zien ze zelfs op welke plekken in de stad het drukker is, zodat ze daar naartoe kunnen rijden om nog wat extra geld te verdienen. Dit zorgt er net als het binge-watchen bij Netflix voor dat je ‘nee’ moet zeggen tegen iets waarvan je weet dat het er is. Dat lijkt triviaal, maar het is veel moeilijker dan ‘nee’ zeggen tegen iets waarvan je niet weet dat het er is. Netflix laat je tijdens de aftiteling van de vorige aflevering alvast zien dat de volgende voor je klaar staat. Indien je besluit die niet te gaan kijken ‘verlies’ je de ervaring van het kijken van die aflevering. Op die manier ‘verliezen’ chauffeurs de kans om elders in de stad nog die laatste $10 te verdienen. Psychologisch doet verliezen 2,5x meer pijn dan winnen je aan plezier oplevert, waardoor de chauffeurs verleid worden om toch nog even door te rijden ondanks dat ze dit niet meer van plan waren.

Tenslotte gebruikte Uber vrouwelijke aliassen voor mannelijke medewerkers, in de communicatie naar chauffeurs om hen aan te sporen nog een paar ritten voor klanten te maken. Zolang er geen sprake is van schaamtegevoelige producten werkt dat heel goed om mannen te motiveren, al is het ethisch natuurlijk op z’n minst twijfelachtig.

Zorg ervoor dat je vanaf bijvoorbeeld 16:00 uur ’s middags iets anders te doen hebt, waar je niet onderuit kunt.

Weerstand tegen psychologische beïnvloeding

In Amerika is er al langer een discussie gaande over die ethische verantwoordelijkheden van Uber als werkgever en ook het binge-watchen dat Netflix stimuleert is niet helemaal onbesproken. Het is lastig om jezelf te wapenen tegen deze psychologische beïnvloeding. Ik ben er als specialist in consumentengedrag haast dagelijks mee bezig, maar zelfs dan blijft het lastig.

Wat je er wel tegen kunt doen? Je kunt in de Netflix-instellingen simpelweg uitzetten dat je meteen de volgende aflevering te zien krijgt. Indien je chauffeur bent bij Uber kun je vooral een duidelijke planning maken. Zorg ervoor dat je vanaf bijvoorbeeld 16:00 uur ’s middags iets anders te doen hebt, waar je niet onderuit kunt. Dat kun je ook doen als je Netflix kijkt, door met jezelf (of liever nog: met iemand anders) af te spreken dat je na deze aflevering iets specifieks anders gaat doen.

Let op: afspreken om ‘iets’ te gaan doen is niet voldoende, maak een duidelijke specifieke afspraak met jezelf en bepaal op voorhand wat je concreet gaat doen.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Walton-Pattison, Dombrowski, S.U. & Presseau, J. (2016). ‘Just one more episode’: Frequency and theoretical correlates of television binge watching. British Journal of Health Psychology, 15, 905-919.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply