Rode sale-borden: als een rode lap op een sensatie zoekende stier

27 februari 2017
Rode sale-borden- als een rode lap op een sensatie zoekende stier

Rood heeft een bijzonder effect op ons consumentengedrag, in twee verschillende richtingen. Aan de ene kant stoppen we automatisch voor een rood stoplicht en deinzen we terug voor een rood bordje bij een afgrond die wijst op gevaar. Andersom komen we juist individueel in actie zodra er een rood reclamebord in de winkelstraat hangt. Wetenschappers Mehta, Demmers, van Dolen en Weinberg onderzochten onder andere met behulp van de Nederlandse kindertelefoon waar dit vandaan komt.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Uit de verschillende experimenten bleek dat rood ons in algemene zin meegaand en inschikkelijk maakt. We hebben aangeleerd dat rode waarschuwingsborden wijzen op gevaar en dat we aanwijzingen in die kleur op dienen te volgen om problemen te voorkomen. Tegelijkertijd zorgt de kleur rood ervoor dat onze bloeddruk oploopt, we vaker met onze ogen knipperen en dat we opgewonden raken waardoor we iets meer gaan zweten. Op het moment dat we sensatie zoeken werkt de rode lap op ons zoals bij een stier en gaan we ervoor. In alle andere gevallen zorgt rood er juist voor dat we meer meegaand zijn en de groep volgen om risico’s te vermijden.

De rode kleur zorgde ervoor dat zij als het ware verder werden opgehitst om inderdaad een prank uit te halen.

Rood bij de Kindertelefoon

De wetenschappers deden onder andere onderzoek bij de Nederlandse Kindertelefoon. Kinderen en jongeren kunnen daar chatten met een hulpverlener, om allerhande problemen te bespreken. Helaas bestaat er ook een groep die de chats misbruikt, om zogeheten ‘prank chats’ uit te voeren.

De website gebruikte een rode kleur tijdens het wachtscherm, tot er een verbinding met een hulpverlener tot stand kan worden gebracht. Die rode kleur moet ervoor zorgen dat de kinderen en jongeren nog even wachten, zoals voor een stoplicht. Bij de groep die al op voorhand van plan was om met een fake-probleem contact op te nemen werkt dat echter als de rode lap op een stier. De rode kleur zorgde ervoor dat zij als het ware verder werden opgehitst om inderdaad een prank uit te halen.

De kleur rood wordt gretig gebruikt door winkeliers en marketeers die aanbiedingen willen aanprijzen.

In het experiment werd gevarieerd met blauw of wit, als alternatief voor het rode scherm. Met de rode kleur vonden er bijna 30% meer prank chats plaats dan bij een blauw of wit scherm. Die kleuren hadden niet de ophitsende werking van het rood, waardoor een grotere groep tijdens het wachten besloot af te haken en de prank chat niet uit te voeren.

Gebruik van rood voor koopjesjagers

De kleur rood wordt gretig gebruikt door winkeliers en marketeers die aanbiedingen willen aanprijzen. In een gemiddelde winkelstraat kleuren tijdens de sale haast alle winkelruiten rood, onafhankelijk van de kleur van de huisstijl van de winkel of keten. Die kleur werkt als de rode lap voor een stier op koopjesjagers, die op zoek zijn naar de sensatie van een mooie korting. Als marketeer of winkelier is het daarom van groot belang om met de sale-aanprijzing aan te sturen op directe actie en dat ophitsende effect te creëeren.

Gamma aanbiedingen geel psychologie

De kleur rood is andersom veel minder goed geschikt voor vaste aanbiedingen, voor producten die altijd extra goedkoop beschikbaar zijn. Gamma laat op dat gebied een slim voorbeeld zien. De winkel staat natuurlijk bekend om de kleur blauw in alle merkuitingen. Voor de duizenden klusproducten die altijd extra goedkoop zijn gebruiken ze de kleur geel. Dit werkt waarschijnlijk veel beter dan rood, omdat dit een productcategorie vormt waar het juist niet van belang is om snel in actie te komen. Daarom vormen de rode symbolen bij de Jaaraanbiedingen van Jumbo een minder geslaagde keuze. Geel zou het daar mogelijk veel beter doen.

Jumbo rood psychologie aanbiedingen

Ben je zelf op koopjesjacht en wil je voorkomen dat merken je gemakkelijk kunnen verleiden om aankopen te doen die je misschien toch niet helemaal van plan was? Pas juist op die momenten op met de kleur rood, een kleur die je normaal gesproken juist helpt gevaar te vermijden. Als alternatief kun je proberen niet te gaan winkelen wanneer je koopjes wilt jagen of op een andere manier sensatie zoekt. Wees je op die momenten goed bewust van de invloed van de kleur rood op je (consumenten)gedrag.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Gerard, R. M. (1957). Differential effects of colored lights on psychophysio- logical functions. Unpublished doctoral dissertation, University of Califor- nia, LA.

Mehta, R., Demmers, J., van Dolen, W.M. & Weinberg, C.B. (2017). When red means go: Non-normative effects of red under sensation seeking. Journal of Consumer Psychology, 27, 91-97.

Williams, D. J., & Noyes, J. M. (2007). How does our perception of risk influence decision-making? Implications for the design of risk information. Theoretical Issues in Ergonomics Science, 8(1), 1–35.
Wilson, G. D. (1966). Arousal properties of red versus green. Perceptual and Motor Skills, 23(3), 947–949.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick behaalde zijn bachelor in International Business & Management aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens specialiseerde hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl, bij NewNeuroMarketing, FrankWatching en andere platformen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply