Scan de shop: De Huisdiersuper.nl

8 september 2014
HuisDierSuper Header

De Huisdiersuper is een webshop met alles voor huisdieren, van honden en katten, tot knaagdieren, papegaaien, paarden en kippen. Als consumentenpsycholoog kijk ik anders naar een webshop dan de gemiddelde consument, hieronder lees je wat me in positieve zin opvalt en wat er wellicht beter kan.

Ik richt me hierbij op een combinatie van usability, het scheppen van de juiste verwachtingen en de beantwoording daar van en tenslotte persuasion technieken die je online kunt inzetten. De combinatie hiervan zal door middel van online tests tot een optimale conversie leiden.

Sterke punten van de webshop

Menu HuisDierSuper.nlEen eerste blik op De Huisdiersuper laat direct een duidelijk menu zien, waarvan 5 van de 6 elementen ook terugkomen in het logo. De menu-balk maakt onderscheid tussen honden, katten, knaagdieren, papegaaien, paarden en kippen. Dit zorgt voor een duidelijk geheel, ons brein onderscheidt kleuren gemakkelijk, waarmee er 6 afzonderlijke ‘gebieden’ op de website ontstaan. Dit maakt het mogelijk om snel door te klikken naar het juiste onderdeel van de website, afhankelijk van de huisdieren die we hebben.

De webshop presenteert op de homepage direct enkele elementen die bijdragen aan de online persuasion. Het gaat bijvoorbeeld om de logo’s van iDeal, enkele grootbanken en Klarna. Dit zorgt voor autoriteit, een van de belangrijke beïnvloedingstechnieken zoals aangeduid door Robert Cialdini. Bijna onderaan de pagina staat een overzicht van de Facebook-likes, wat zorgt voor een stukje sociaal bewijs, opnieuw een belangrijk beïnvloedingsprincipe.
Een klik op bijvoorbeeld ‘knaagdieren’ in het menu opent een overzicht van de verschillende sub-categorieën en biedt tevens de mogelijkheid de sub-pagina over knaagdieren te openen. Op de subpagina’s verschijnt er aan de linkerzijde een overzichtelijk sub-menu.

De productpagina ziet er goed uit, het is meteen duidelijk dat de levering snel zal plaatsvinden en de verzending al bij bestellingen vanaf €40 gratis is. Een korte uitleg zorgt er samen met wat specificaties voor dat er duidelijkheid ontstaat. De foto’s zorgen voor een goed overzicht en onderaan verschijnen er producten die wellicht een interessante aanvulling vormen.

Wat kan er beter?

Als consumentenpsycholoog valt me aan de andere kant op dat er een aantal dingen beter kunnen op de website, of dat het in ieder geval de moeite waard is te testen of dit tot een hogere conversie kan leiden. Het openen van de homepagina levert bijvoorbeeld een behoorlijk druk beeld op, met tal van keuzes. Je hebt de keuze uit 6 hoofdmenu-items, daaronder verschijnen 3 aanbiedingen met een grote foto, daaronder staan nog eens 3 aanbiedingsacties en even lager staan er per productcategorie nog eens 6 producten vermeld. Of het allemaal nog niet genoeg is staat er hieronder nog een laatste speciale aanbieding. Barry Schwartz deed veel onderzoek naar keuzes en gedrag en ontdekte bijvoorbeeld dat een teveel aan keuze, leidt tot helemaal geen keuze. In een bekend experiment van Iyengar uit 2000 (PDF) werd duidelijk dat tientallen soorten jam om uit te kiezen de conversie in de weg zaten, in vergelijking tot slechts 6 soorten jam. Het werd duidelijk dat een teveel aan keuze ons brein overspoelt, waardoor we uiteindelijk helemaal nergens voor kiezen.

Ten tweede maakt de homepage nauwelijks gebruik van de beschikbare persuasion technieken. De logo’s van iDeal en de banken leiden tot autoriteit, maar vallen nauwelijks op. Bovendien zouden de Facebook likes veel prominenter in beeld kunnen staan, bij voorkeur boven de ‘fold’. Huisdieren geven we graag veel liefde, iets dat we bovendien veelal delen met anderen. Juist bij een dergelijk product is het dus interessant om na te gaan of wellicht een van je vrienden de webshop al ‘liket’, iets dat je met een Facebook-widget op de pagina aan kunt geven.

Verder zou de webshop gebruik kunnen maken van het beïnvloedingsprincipe ‘liking’, door duidelijk te maken dat de medewerkers achter de shop net zo houden van dieren als de baasjes die zoeken naar voer, een hok of leuke speeltjes voor hun huisdieren. We houden er als mensen van producten te kopen bij anderen die net zo zijn als wij, we vinden hen aardiger en gaan daardoor gemakkelijk tot verkoop over. Laat op de website zien dat het team gek is op dieren en zorg daarmee voor ‘liking’ bij de baasjes van de huisdieren die online komen winkelen.

Sub-pagina HuisDierSuper.nl

Op de sub-pagina’s voor de verschillende menu-items uit het hoofdmenu verschijnt er een pagina met links diverse categorieën, maar vooral een slider die de aandacht trekt. Bewegende beelden trekken automatisch de aandacht van ons brein, waardoor we hier op focussen.De slider bestaat uit 4 onderdelen, met in totaal zo’n 18 subcategorieën. Hier ontstaat opnieuw een choice-overload. Bovendien blijft de slider actief, zelfs na het aanklikken van bijvoorbeeld transportproducten of manden voor honden, waardoor het lastig is een keuze te maken.

Interessant om te testen

Het lijkt interessant om de homepage een stuk rustiger te maken. Het hoofdmenu maakt al onderscheid tussen de diverse diergroepen, terwijl de slider ruimte biedt voor aanbiedingen. De specifieke aanbiedingen voor knaagdieren, papegaaien of katten komen wellicht beter tot hun recht op de web-pagina’s die volgen. Tevens maken de producten hieronder per categorie de homepage onnodig druk, het lijkt de moeite waard om eens te testen of een meer rustige homepage met een beperkt aantal keuzes klanten helpt om het overzicht te behouden, wat de conversie ten goede zal komen.

Op die manier komt er ruimte voor de Facebook-likes, de belangrijke voordelen van De Huisdiersuper (gratis verzending, een grote showroom en een goede klantenservice), elementen die zorgen voor een stukje betrouwbaarheid. Deze onderdelen nemen een drempel weg, terwijl de huidige overvloed aan keuzes juist een drempel op kan werpen. Ook de ‘winkelwagen’ en het ‘inloggen’ zouden kunnen verhuizen, de winkelwagen wordt pas interessant na het uitzoeken van een product en bestaande klanten zouden via een minder opvallende plaats kunnen inloggen. Bovendien is het vroeg genoeg ze deze mogelijkheid te bieden zodra ze een nieuwe mogelijke aankoop hebben uitgezocht, dat is immers waar ze in eerste instantie voor kwamen.

Op de sub-pagina’s voor de menu-items uit het hoofdmenu lijkt het interessant om de slider eens te vervangen door een statisch keuzemenu, eventueel verdeeld in 2 stappen. De categorieënlijst aan de linkerzijde zou kunnen veranderen in een korte lijst met populaire keuzes, naast de hoofdkeuzes in het midden van het scherm. Dit brengt meer rust op de pagina, wat het maken van een keuze gemakkelijker maakt.

Conclusie van scan de shop voor De Huisdiersuper.nl

De Huisdiersuper lijkt over een uitgebreid assortiment te beschikken en maakt enigszins gebruik van de bekende beïnvloedingstechnieken. De usability kan op verschillende punten wat beter, het is in ieder geval de moeite waard een andere opzet te testen en meer rust op de pagina te creëren. De productpagina’s zitten op een goede manier in elkaar en beantwoorden aan de verwachtingen van gebruikers.

Het lijkt op de website interessant om voor een meer persoonlijke aanpak te zorgen, die duidelijk maakt dat het team achter de webshop net zo van dieren houdt als de baasjes zelf. Huisdieren vragen per definitie om een huiselijke sfeer en een warm gevoel, iets dat nu nog niet optimaal uit de webshop naar voren komt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick behaalde zijn bachelor in International Business & Management aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens specialiseerde hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl, bij NewNeuroMarketing, FrankWatching en andere platformen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply