Selfies voor social media: een recept om ongelukkig van te worden

21 mei 2018
Selfies voor social media: een recept om ongelukkig van te worden

Ervaringen maken gelukkig, dat blijkt keer op keer uit de wetenschappelijke literatuur. Bijvoorbeeld dankzij herinneringen aan die ervaringen, die we kunnen versterken door er foto’s van te maken. Tenminste, als we die niet maken om direct te delen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek door experts in consumentengedrag. Foto’s creëren herinneringen en die maken gelukkig, behalve als je die maakt met het directe doel om ze bijvoorbeeld via Instagram of andere social media te delen.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Foto’s en video’s creëren levendige herinneringen aan leuke ervaringen. Ideaal om anderen die er niet bij waren te laten zien wat je meemaakte of zag of om daar later zelf nog eens naar terug te kijken. Toch schuilt er een gevaar, gebaseerd op de reden wáárom we die foto’s maken. Als we die maken om er zelf nog eens naar terug te kijken is er niets aan de hand. Schiet je de foto’s om ze meteen via social media te delen? Dan is er meer aan de hand en blijkt het een recept dat afbreuk doet aan je ervaren geluk.

Zelfrepresentatie en

Voorafgaand aan het onderzoek vroegen de onderzoekers deelnemers naar de effecten die zij verwachtten. Ze vroegen de deelnemers naar hun verwachtingen op basis van het doel om de foto’s te nemen. Ongeveer 20% ging er vanuit dat het foto’s maken om te delen met anderen zou leiden tot meer ervaren geluk. Zo’n 18,5% dacht dat foto’s voor zichzelf gelukkiger zouden maken en 61,5% ging er vanuit dat het geen verschil zou maken.

Niets blijkt minder waar, want zodra we foto’s maken specifiek om met anderen te delen proberen we ons zo gunstig mogelijk te presenteren. We denken na over onze zelfrepresentatie en willen graag controleren hoe anderen ons zien. Bovendien blijkt uit de experimenten dat dit geldt voor foto’s van onszelf, en zelfs voor foto’s waar we niet opstaan maar die wel laten zien wat we meemaken.

Die nadruk op zelfrepresentatie zit ons geluk in de weg. We belanden in een negatieve stemming, waarin we ons zorgen maken over hoe we op anderen overkomen. Dat botst met ons eigen plezier tijdens de ervaring. We ervaren druk om ons goed voor te stellen aan anderen en ervaren (soms onbewust) angst om slecht voor de dag te komen. Zowel de zelfrepresentatie en het verhoogde zelfbewustzijn hebben direct negatieve invloed op ons ervaren geluk tijdens de ervaring.

Maak vooral selfies en foto’s voor jezelf

Het devies? Er is niets mis met foto’s en ook niet met selfies. Mits je die maakt om daar zelf nog een keer naar terug te kijken en opnieuw van het moment te genieten. Of om je daar in ieder geval nog niet druk om te hoeven maken.

Gebruik bij voorkeur de ‘gewone’ camera-app als je een smartphone gebruikt. In plaats van de foto-functionaliteit in Instagram, Facebook of een andere social media-app. Voorkom dat je onbewust de druk ervaart om jezelf zo gunstig mogelijk te presenteren met de angst dat je slecht voor de dag komt. Maak de foto’s gewoon voor jezelf, of probeer die illusie zo lang mogelijk in stand te houden. Dat draagt direct bij aan je ervaren geluksgevoel, omdat je nog even niet hoeft na te denken over wat al je volgers en vrienden wel niet van je zullen vinden.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Ariely, Dan and Jonathan Levav (2000), “Sequential Choice in Group Settings: Taking the Road Less Traveled and Less Enjoyed,” Journal of Consumer Research, 27 (3), 279–90.

Barasch, A., Zauberman, G. & Diehl, K. (2018). How the Intention to Share Can Undermine Enjoyment: Photo-Taking Goals and Evaluation of Experiences. Journal of Consumer Research, 44, 1220-37.

Carter, Travis and Thomas Gilovich (2012), “I Am What I Do, Not What I Have: The Differential Centrality of Experiential and Material Purchases to the Self,” Journal of Personality and Social Psychology, 102 (6), 1304–17.

Goffman, Erving (1959), The Presentation of Self in Everyday Life, New York: Anchor.

Lambert, Nathaniel M., A. Marlea Gwinn, Roy F. Baumeister, Amy Strachman, Isaac J. Washburn, Shelly L. Gable, and Frank D. Fincham (2013), “A Boost of Positive Affect: The Perks of Sharing Positive Experiences,” Journal of Social and Personal Relationships, 30 (1), 24–43.

Leary, Mark R. (2007), “Motivational and Emotional Aspects of the Self,” Annual Review of Psychology, 58, 317–44.

Schlenker, Barry R. (1980), Impression Management: The Self- Concept, Social Identity, and Interpersonal Relations, Monterey, CA: Brooks/Cole.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply