Stadsmensen en dorpsmensen: dit maakt ons psychologisch verschillend

28 november 2016
central-park

“Been trying so hard not to let it show, but you got me feeling like: I’m stepping on buildings, cars and boats, I swear I could touch the sky.” Het is het refrein van een van de grootste hits van Nederlandse DJ Afrojack, waarin hij een stedelijke omgeving verheerlijkt. Uit diverse wetenschappelijke studies blijkt echter dat juist de natuur ons gelukkiger maakt. Het maakt ons mentaal minder vermoeid (Kuo & Sullivan, 2001) en herstelt ons aandachtsvermogen (Berman, Jonides & Kaplan, 2008). Recent wetenschappelijk onderzoek door Newman en Brucks (2016) toont aan waarom we een onderscheid kunnen maken tussen stadsmensen en dorpsmensen. De één wordt gelukkig van de drukke stad, terwijl de ander veel meer heeft aan de rust van de natuur.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Drie verschillende experimenten tonen aan dat zij hoog in neuroticisme gelukkiger worden van een leven in de stad. Zij laag in neuroticisme hebben juist meer aan de rustige omgeving van een dorp. Dit lijkt te maken te hebben met het beschikbare aandachtsvermogen vanuit ons brein. Zij met een groot aandachtsvermogen voelen zich heerlijk in de stad waar veel gebeurt en kunnen daar hun zelfcontrole optimaal herstellen. Zij met een meer beperkt aandachtsvermogen hebben de rust van een dorp nodig om hun zelfcontrole te herstellen en niet overprikkeld te raken.

Hoog of laag in neuroticisme

We zijn hoog of laag in neuroticisme, het is een aangeboren eigenschap. Zet je een dorpsmens in de stad? Dan kun je rekenen op hoge niveaus aan angst en stress. Zij hebben veel moeite om hun aandacht er doorlopend bij te houden, naarmate er meer om hen heen gebeurt. Een stadsmens heeft daar veel minder last van. Er is sprake van een snellere focus op wat er van belang of gevaarlijk is, naast minder afleiding van de actuele situatie (Rauthmann, Seubert, Sachse & Furtner, 2012).

Zij hoog in neuroticisme toonden de meeste zelfcontrole bij het onmogelijke anagram in een stedelijke omgeving, terwijl de natuurrijke dorpse omgeving beter werkte voor deelnemers laag in neuroticisme.

In een van de experimenten werd deelnemers de white bear-taak voorgelegd om hun zelfcontrole onder hoge druk te zetten. Vervolgens kregen ze een aantal prime-woorden te zien en werd ze gevraagd een aantal anagrammen op te lossen. Het laatste anagram was bewust onmogelijk gemaakt. De primes op basis van de natuurrijke omgeving van een dorp of de drukke omgeving van de stad hielp ze in meer of mindere mate hun zelfcontrole te herstellen. De onmogelijke anagram testte hun mate van herstelde zelfcontrole, op basis van een omgeving die ze wel of niet aansprak.

Wat bleek? Zij hoog in neuroticisme toonden de meeste zelfcontrole bij het onmogelijke anagram in een stedelijke omgeving, terwijl de natuurrijke dorpse omgeving beter werkte voor deelnemers laag in neuroticisme. In een ander experiment werd de natuurrijke omgeving ‘gevaarlijker’ gemaakt met wilde dieren en zorgde een boekenwinkel voor rust in een stedelijke omgeving. Daarmee viel aan te tonen dat het effect vandaan kwam bij de mate van ervaren rust of drukte in de omgeving.

In de stad of in een dorp wonen

Wat betekent dat in de praktijk? Het is niet automatisch verstandig om in een dorp te gaan wonen om gelukkig te worden van een meer rustige omgeving. De mate van geluk die we ervaren heeft onder andere te maken met het herstel van onze zelfcontrole. We hebben een bepaalde mate van zelfcontrole tot onze beschikking, die opraakt wanneer we keuzes maken of met stressvolle situaties te maken krijgen.

Duik na een lange werkdag de drukke stad eens in en ervaar hoe dat op je overkomt. Draai het daarna eens om door na een lange werkdag een stuk door het bos of langs de kust te gaan wandelen.

Een dorpsmens heeft dan behoefte aan de rust en de natuur, om die zelfcontrole te herstellen. Stadsmensen hebben juist veel meer aan de drukte om hen heen, waarbij de diverse prikkels ervoor zorgen dat ze hun zelfcontrole weer kunnen herstellen. De mate van neuroticisme bepaalt op die manier of we dorpsmensen of stadsmensen zijn.

Voel jij je prettiger in de stad of juist in een dorp en kun je niet begrijpen hoe de ander dat totaal omgekeerd heeft? Het kan hiermee te maken hebben. Het is daarom de moeite waard voor jezelf uit te vinden waar jij je het meest prettig vind. Duik na een lange werkdag de drukke stad eens in en ervaar hoe dat op je overkomt. Draai het daarna eens om door na een lange werkdag een stuk door het bos of langs de kust te gaan wandelen.


Artikel met plezier gelezen? Like me op Facebook en lees wekelijks slimme psychologische tips die je direct kunt inzetten. Geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Berman, M. G., Jonides, J., & Kaplan, S. (2008). The cognitive benefits of interacting with nature. Psychological Science, 19, 1207–1212. http://dx. doi.org/10.1111/j.1467-9280.2008.02225.x.

Kuo, F. E., & Sullivan, W. C. (2001). Aggression and violence in the inner city: Effects of environment via mental fatigue. Environment and Behavior, 33, 543–571. http://dx.doi.org/10.1177/00139160121973124.

Newman, K.P. (2016). When are natural and urban environments restorative? The impact of environmental compatibility on self-control restoration. Journal of Consumer Psychology, 26, 535-541.

Rauthmann, J. F., Seubert, C. T., Sachse, P., & Furtner, M. R. (2012). Eyes as windows to the soul: Gazing behavior is related to personality. Journal of Research in Personality, 46, 147–156. http://dx.doi.org/10.1016/j.jrp.2011. 12.010.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick behaalde zijn bachelor in International Business & Management aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens specialiseerde hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl, bij NewNeuroMarketing, FrankWatching en andere platformen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply