Vroegboekkorting helpt je die luxe vakantie psychologisch goed te praten

6 maart 2017

Een mooie vakantie, een luxe parfum en een avondje uit eten in een duur restaurant: je hebt ze niet ‘nodig’, maar lekker is het natuurlijk wel. Ons brein heeft enige moeite om dergelijke uitgaven ‘goed te praten’, maar gelukkig bestaan er voor marketeers verschillende tactieken om dit gemakkelijker te maken. Een goed voorbeeld is de vroegboekkorting, die vooral goed werkt voor een luxe vakantie naar een mooie bestemming. Wetenschappers Kivets en Zheng doken hierin en deden verschillende experimenten om na te gaan hoe we reageren op deze kortingen op luxe-producten.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

De korting zorgt ervoor dat we zowel naar onszelf toe als naar anderen als het ware kunnen aangeven dat de luxe vakantie toch een goede keuze vormt, omdat we daar nu een lagere prijs voor betalen.

We onderscheiden twee soorten aankopen: hedonistisch en utilitaristisch. Dat zijn twee lastige woorden voor aankopen ‘omdat het kan’ en aankopen ‘omdat het moet’. Die tweede categorie kunnen we gemakkelijk goedpraten, we hebben die producten nodig. Zijn ze duur? Dat is dan vervelend voor onze portemonnee, maar we kunnen helaas niet anders. Dat werkt voor de eerste categorie echter net wat anders. We zouden ook goedkoper op vakantie kunnen, maar soms hebben we gewoon zin om luxe te kiezen. We moeten ons brein in dat geval een reden geven om dit goed te kunnen praten, zodat we toch tevreden kunnen zijn over de aankoop die we doen.

Korting op een luxe vakantie

Uit de verschillende experimenten blijkt dat een directe korting op deze hedonistische uitgaven daarvoor het best geschikt is. De korting zorgt ervoor dat we zowel naar onszelf toe als naar anderen als het ware kunnen aangeven dat de luxe vakantie toch een goede keuze vormt, omdat we daar nu een lagere prijs voor betalen. Zie het als een (eenmalige) kans die je niet kunt laten liggen.

Kortingen op de producten die we nodig hebben zijn aan de andere kant veel minder effectief. Uit de experimenten blijkt dat we daarvoor veel beter reageren op aanbiedingen zoals ‘2 voor de prijs van 1’. We hebben die producten nodig en gebruiken er waarschijnlijk meer van. Een tweede luxe vakantie gratis bij een eerste heeft weinig zin, maar een paar extra tubes tandpasta gratis zijn wel interessant.

Op die manier speelt de aanbieding goed in op de wijze waarop mijn brein daar gelukkig van wordt.

Gebruik de vroegboekkorting in je voordeel

De marketeers van zowel Tui als Albert Heijn hebben het wat dat betreft goed begrepen. Bij Tui kun je tijdens de wintermaanden rekenen op het Snelle Boekers Voordeel voor de zomervakanties. Door vroeg te boeken krijg je tot een paar honderd euro korting op de luxe vakantie die je over een aantal maanden kunt vieren. Bij Albert Heijn werkt het precies andersom, daar krijg je bijvoorbeeld 2 Braziliaanse schnitzels voor €4,00, terwijl ze normaal gesproken €2,59 per stuk kosten. Er is in de beide gevallen sprake van een aanbieding, maar de manier van presenteren maakt ons meer of minder geneigd om daarop in te gaan.

AH korting psychologie

Zelf kun je daar ook rekening mee houden. Als ik een vakantie boek of een andere luxe uitgave doe heb ik daarop graag een mooie korting, terwijl ik voor de producten die ik nodig heb liever gebruik maak van de acties waarbij ik er twee voor de prijs van één krijg of er iets extra’s bij kan ontvangen. Op die manier speelt de aanbieding goed in op de wijze waarop mijn brein daar gelukkig van wordt.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Kivets, R. & Zheng, Y. (2017). The effects of promotions on hedonic versus utilitarian purchases. Journal of Consumer Psychology, 27, 59-68.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply