Waarom lijken we nu wel alcoholvrij bier te willen gaan drinken?

18 mei 2018
Waarom lijken we nu wel alcoholvrij bier te willen gaan drinken?

Youp van ’t Hek draaide bij de vorige generatie met zijn Buckler-sketch eigenhandig het drinken van alcoholvrij bier de nek om. Er volgde enkele decennia waarin we het niet lekker genoeg vonden, het vooral niet mannelijk was en er geen enkele noodzaak bestond om het te drinken. Inmiddels probeert Heineken het met 0.0 opnieuw en is het aantal andere merken (Amstel, Grolsch, Jupiler, Bavaria, Erdinger, etc. ) dat aansluit groter dan ooit. Waarom heeft de poging deze keer meer kans van slagen. Smaakt het echt beter, of is er psychologisch meer aan de hand?

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Ons gedrag is uitermate irrationeel, en zo ook onze keuze om wel of geen alcoholvrij bier te drinken. Erg stoer is het in een groep vrienden nog steeds niet, maar er zijn wel andere krachten die bijdragen aan de kans van slagen.

Acceptatie op bewust en onbewust niveau

Zoals de Consumentenbond vorig jaar vaststelde wordt alcoholvrij bier steeds populairder. Bovendien werd de smaak van Heineken 0.0 aangeduid als een ‘Puik alcoholvrij biertje’ en werd Budels 0,0% een ‘Goed alternatief voor bier met alcohol’ genoemd. Toch is die smaak subjectief en mogelijk een psychologisch gevolg van wat er echt gaande is.

Naarmate we via de Consumentenbond en de media vernemen dat alcoholvrij bier populairder wordt ervaren we het als steeds meer ‘normaal’. De sociale norm verandert, waardoor we, kort door de bocht, onszelf minder hoeven te verantwoorden. De mate waarin ik verwacht me op een terras te moeten verantwoorden voor alcoholvrij bier bepaalt de hoogte van de drempel die ik ervaar vanuit de sociale omgeving. Naarmate meer mensen het als een ‘normaal’ alternatief zien zal de groep die het aandurft snel groeien. We houden er namelijk niet van om tegen de richting in te zwemmen, we bewegen ieder mee met wat de rest normaal vindt.

Bovendien komt het alcoholvrije bier op een ander gunstig moment. Op onbewust niveau bepaalt de sociale norm of we het aandurven dit te bestellen. Op bewust niveau hebben we echter een andere reden nodig, om naar onszelf en anderen te verantwoorden waarom we het drinken. Daar kunnen we de smaak voor gebruiken, maar die zal niet in alle gevallen geweldig zijn. Het alternatief? Alcoholvrij bier is gezonder! Of in ieder geval minder ongezond. Van alcohol weten we dat het schadelijk is en in de alcoholvrije variant zitten bovendien minder calorieën. Ben je een beetje sportief aangelegd? Dan is de reden snel gevormd, dus drink je voortaan alcoholvrij vanwege de gezondheid. Een fijne bewuste reden, waarmee het brein de onbewuste invloed door de sociale norm rationaliseert.

Gaat alcoholvrij bier het redden?

Ja, ik denk dat alcoholvrij bier het deze keer gaat redden, als goed alternatief voor het normale bier. Voor de Bob die toch gezellig mee wil drinken tijdens een avondje uit, als prima keuze op het terras als er nog gewerkt moet worden en als sportievere keuze voor iedereen die al nooit zo’n fan was van alcohol. Nu hopen dat de media flink blijft pushen, dan komt die sociale norm vanzelf en wordt alcoholvrij bier doodnormaal.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply