Over Mij

Consumentenpsycholoog | Patrick Wessels

Ik ben Patrick Wessels en blog hier over consumentenpsychologie. Ik combineer nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om daar vanuit de consumentenpsychologie  dieper op in te gaan. Wat beweegt consumenten, waarom nemen ze bepaalde beslissingen en hoe kun je jezelf gelukkiger consumeren?

Contact en mogelijkheden: Net als ik een obsessieve fascinatie voor consumentengedrag en de psychologie van onze aankoopbeslissingen? Neem contact op via het contactformulier of bekijk eerst eens mijn LinkedIn-profiel.


In de media:

Consumentenpsycholoog bij RTL4   Consumentenpsycholoog bij NPO3   Consumentenpsycholoog op RTLZ.nl   Consumentenpsycholoog bij RTL Nieuws   Consumentenpsycholoog bij BNR Nieuwradio   Consumentenpsycholoog bij NPO Radio 1   Consumentenpsycholoog voor NOS   Consumentenpsycholoog voor Nu.nl   Consumentenpsycholoog in NRC Handelsblad   Consumentenpsycholoog in het AD   metro50   Consumentenpsycholoog over de Telegraaf


Wetenschappelijke basis

Mijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden vormt de basis voor mijn kennis over consumentenpsychologie. Diverse boeken en wetenschappelijke artikelen (Journal of Consumer Research & Journal of Consumer Psychology) vormen daar een waardevolle aanvulling op, die me in staat stelt de theorie te combineren met wat er in de praktijk gebeurt, voorvalt en ontstaat. Het is vooral de combinatie van marketing en psychologie die me aanspreekt. Mijn bachelor International Business & Management aan de Universiteit Maastricht legde een fundament met kennis over marketing, om dit vervolgens psychologisch verder uit te bouwen.

Online kennisdeling

Mijn blogartikelen zijn gericht op kennisdeling, waarmee ik mijn interesse op een waardevolle manier probeer te implementeren en uiten. Ik ben daarnaast werkzaam als schrijver van SEO teksten, als zelfstandige onder de naam Wessels Teksten. Uiteraard verwerk ik de psychologische concepten en inzichten bewust en soms onbewust in de teksten die ik schrijf, waardoor beide disciplines op een mooie manier samen kunnen komen.

Samenwerkingen en activiteiten

Televisie

Consumentenpsycholoog bij RTL4RTL Live (RTL 4)
Aan tafel bij RTL Live legde ik uit hoe je miskopen voorkomt. En hoe je bijvoorbeeld onbewust meer koopt onder de psychologische invloed van emoties.

Consumentenpsycholoog bij RTL5Galileo (RTL 5)
In twee afleveringen vertelde ik op de Albert Cuijp in Amsterdam hoe verkopers jou met een middelste optie verleiden tot duurdere aankopen en hoe winkeliers in de Kalverstraat gebruik maken van de kleur rood.

Consumentenpsycholoog bij NPO3Lauren! Vuurwerk (NPO 3)
Als bij een echte psycholoog kwam Lauren Verster bij me op de sofa liggen en legde ik uit waarom we zo gek zijn op veel vuurwerk. En waarom we er steeds meer van willen kopen.

rtlnieuws50RTL Nieuws (RTL 4, alleen nog als artikel op de website)
De redactie nodigde me uit om op de Huishoudbeurs te komen uitleggen waarom, vooral, vrouwen daar graag heengaan. En waarom ze allemaal thuiskomen met tassen en trolleys vol artikelen.

rtlnieuws50RTL Nieuws (RTL 4)
Ik legde in verschillende uitzendingen onder andere uit waarom we zo massaal inkopen doen bij de goedkope Primark en vertelde meer over waarom duurzame kleding zo moeilijk van de grond komt.

Radio

Consumentenpsycholoog bij BNR NieuwradioAsk my Anything (BNR Nieuwsradio)
Bij Jörgen Raymann legde ik in een uitzending van een uur uit waarom we zo graag zelf vuurwerk afsteken. En hoe dat ook anders kan door daar psychologisch anders mee om te gaan.

Consumentenpsycholoog bij NPO Radio 1NOS Met Het Oog op Morgen (NPO Radio 1)
Net voor Black Friday deelde ik een aantal handige psychologische tips om de koopjesjacht als consument goed door te komen. Gewapend tegen de beïnvloedingstactieken door winkeliers en fabrikanten.

Consumentenpsycholoog bij NPO Radio 1Radio EenVandaag (NPO Radio 1)
Feit of Fictie zocht uit of we inderdaad 34 dagen in ons leven naar wachtmuziek luisteren. Ik vertelde over de psychologische achtergrond en waar we wel en ook niet graag naar luisteren.

Consumentenpsycholoog bij BNR NieuwradioBNR Nieuwsradio
Redacteur Bastiaan Kleinjan vroeg me naar de psychologie achter gezondheidsrisico’s door kerstmuziek. Want, wat gebeurt er met je als je er de hele dag naar moet luisteren?

Consumentenpsycholoog bij NPO Radio 2PAUL! (NPO Radio 2)
Telefonisch legde ik Paul Rabbering uit hoe hij psychologisch veilig en verstandig Black Friday door kon komen. Net te laat voor dit jaar, maar altijd handig voor de volgende keer.

Kranten

Consumentenpsycholoog in het ADAlgemeen Dagblad (AD)
Tijdens een flinke najaarsstorm legde ik aan het Algemeen Dagblad uit hoe we onszelf vanwege de psychologische optimism bias structureel overschatten.

Consumentenpsycholoog over de TelegraafTelegraaf
Twee redacteuren van de Financiële Telegraaf interviewde me over mijn boek. Toen nog niet uit, maar om al wel vast een kijkje te krijgen in de psychologische inzichten die ik deel.

Consumentenpsycholoog in het ADAlgemeen Dagblad (AD)
De krant interviewde me over de hooggespannen verwachtingen voor kerst. En wat het psychologisch met je doet als je daar tijdens de feestdagen aan moet voldoen.

Consumentenpsycholoog in het FDHet Financieele Dagblad (FD)
Redacteur Sigrid Stamkot interviewde me over de psychologie van kersthaters en -liefhebbers. Over of die twee groepen steeds extremer worden. En wat je psychologisch kunt doen als kersthater om de pijn te verzachten.

Consumentenpsycholoog in NRC HandelsbladNRC Handelsblad
Redacteur Anne Vegterlo interviewde me over de psychologie achter onze lakse houding om niet terug te gaan met teleurstellende producten uit de supermarkt.

Magazines

Consumentenpsycholoog in Eigen Huis MagazineEigen Huis Magazine
De Vereniging Eigen Huis vroeg me voor een uitgebreid artikel waarom we ondanks kritische noten tijdens een aankoopkeuring toch met een roze bril naar huizen die we op het oog hebben blijven kijken.

Consumentenpsycholoog in Santé

Santé Magazine (alleen gedrukt)
Ik legde uit hoe je psychologisch beter mindful kunt shoppen. Om je te wapenen tegen de belangrijkste verkoopverleidingen en niet thuis te komen met spullen die je niet nodig hebt.

Consumentenpsycholoog in FlairFlair (alleen gedrukt)
Ik legde uit waarom we altijd maar meer willen. En hoe je psychologisch voorkomt dat je steeds maar blijft kopen, terwijl je die spullen eigen niet nodig hebt.

Online

Consumentenpsycholoog voor NOSNOS
Economie-redacteur Achille Prick vroeg me naar de psychologische reden waarom de Bitcoin zo verleidelijk is. En waarom het zo interessant lijkt om toch ook maar in te stappen.

rtlnieuws50

RTL Nieuws
RTL Nieuws vroeg me een wetenschappelijk onderzoek door het Voedingscentrum en VUmc te duiden. Psychologische uitleg over waarom we ongezond kiezen in de kantine. En hoe we dat gemakkelijk beter doen.

metro50MetroNieuws
Metro vroeg me naar aanleiding van de PostcodeKanjer naar wat het psychologisch met je doet als je plotseling de loterij wint en ineens miljonair bent.

Consumentenpsycholoog op RTLZ.nlRTLZ
Ik legde uit hoe we gelukkig worden van ervaringen die we opdoen. Veel meer dan van koopjes die we op de kop kunnen tikken. Uitgelegd vanuit de psychologie van verbondenheid en onze sociale identiteit.

Consumentenpsycholoog voor Nu.nlNu.nl
De online krant interviewde me uitgebreid over de psychologische effecten op de ontwikkeling van de woningmarkt. Over de enorme prijsstijgingen en dalingen.

Consumentenpsycholoog op FrankWatching.nlFrankWatching
Ik schreef een aantal artikelen over psychologische inzichten, met de focus op marketing voor bedrijven. Onder andere over afgeronde of exacte prijzen en de invloed op consumenten.

Consumentenpsycholoog op Marketingfacts.nlMarketingfacts
Ik schreef een aantal artikelen over psychologische inzichten, met de focus op marketing voor bedrijven. Onder andere over succesvolle verpakkingen in het supermarktschap.

Overig

Consumentenpsycholoog voor de WRRWetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR)
In Pakhuis de Zwijger in Amsterdam sprak ik mee over zelfredzaamheid van consumenten en de enorme psychologische invloed van de wereld om ons heen.

Consumentenpsycholoog bij Pakhuis de ZwijgerAls Warme Broodjes (Pakhuis de Zwijger)
In Pakhuis de Zwijger in Amsterdam liet ik zien welke psychologische trucs marketeers in hun commercials gebruiken en hoe die consumenten proberen te beïnvloeden.

Bovendien verzorg ik gastcolleges en lezingen, zowel op universiteiten, hogescholen en ROC’s als bij diverse organisaties. Ik blog over hoe consumenten zichzelf gelukkiger kunnen consumeren op basis van psychologische inzichten over ons consumentengedrag.