Over mij

Ik ben Patrick Wessels en blog hier over consumentenpsychologie. Ik combineer nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om daar vanuit de consumentenpsychologie  dieper op in te gaan. Wat beweegt consumenten, waarom nemen ze bepaalde beslissingen en hoe word jij gelukkiger van geld door het slimmer uit te geven?

Contact en mogelijkheden: Net als ik een obsessieve fascinatie voor consumentengedrag en de psychologie van onze aankoopbeslissingen? Neem contact op via het contactformulier of bekijk eerst eens mijn LinkedIn-profiel.


In de media:

Consumentenpsycholoog bij RTL4   Consumentenpsycholoog bij NPO3   Consumentenpsycholoog op RTLZ.nl   Consumentenpsycholoog bij RTL Nieuws   Consumentenpsycholoog bij Radio 538   Consumentenpsycholoog bij BNR Nieuwradio   Consumentenpsycholoog bij NPO Radio 1      Consumentenpsycholoog voor NOS   Consumentenpsycholoog voor Nu.nl   Consumentenpsycholoog in NRC Handelsblad   Consumentenpsycholoog in het AD   metro50


Wetenschappelijke basis

Mijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden vormt de basis voor mijn kennis over consumentenpsychologie. Diverse boeken en wetenschappelijke artikelen (Journal of Consumer Research & Journal of Consumer Psychology) vormen daar een waardevolle aanvulling op. Ik pas de theorie toe op wat er in de praktijk gebeurt, voorvalt en ontstaat. Het is de combinatie van marketing en psychologie die me aanspreekt. Mijn bachelor International Business & Management aan de Universiteit Maastricht legde een fundament met kennis over marketing, waarna ik dit psychologisch uitbouwde met mijn master in Psychologie.

Online kennisdeling

Met mijn blogartikelen probeer ik kennis te delen over consumentenpsychologie en daar een breed publiek voor te interesseren. Ik ben daarnaast werkzaam als schrijver van SEO teksten, als zelfstandige onder mijn bedrijfsnaam Wessels Teksten. Uiteraard verwerk ik de psychologische concepten en inzichten bewust en soms onbewust in de teksten die ik schrijf, waardoor beide disciplines op een mooie manier samenkomen.

Selectie van samenwerkingen en activiteiten

Ik ben columnist voor RTLZ en DeOndernemer. Bovendien heb ik samen met Michel Ariëns bij De Ondernemer mijn eigen podcastserie: Aandachtstrekkers.

 

Daarnaast vragen diverse media me regelmatig voor interviews, zowel op televisie en de radio, in kranten, in magazines en online. Een selectie van leuke samenwerkingen die ik deed:

Televisie

Consumentenpsycholoog bij KassaKassa (NPO1)
BNNVARA’s Kassa vroeg me wat MijnVerklaring uit de kast haalt om klanten psychologisch te overtuigen er onnodig veel voor een VOG te verklaren. Ik legde het live in de studio uit.

Consumentenpsycholoog bij RambamRambam (NPO3)
Rambam vroeg me wat ViaGogo doet om je tweedehands kaartjes voor een veel te hoge prijs te bestellen. Ik liet Filemon zien welke psychologische trucs ze uit de kast halen.

Consumentenpsycholoog bij NieuwsuurNieuwsuur (NPO2)
Nieuwsuur vroeg me of een #vuurwerkverbod kans van slagen heeft. Hoe krijg je zoveel mogelijk mensen zover om het niet meer af te steken of daar in ieder geval veiliger mee om te gaan?

Consumentenpsycholoog bij RTL BoulevardRTL Boulevard (RTL4)
RTL Boulevard vroeg me waarom we nog niet allemaal vragen om een #doggybag. Wat houdt ons psychologisch nog een beetje tegen? Miljuschka Witzenhausen legde er in de studio verder over uit.

Consumentenpsycholoog bij RTL45 Uur Live (RTL 4)
5 Uur Live vroeg me opnieuw live uit te komen leggen hoe winkeliers ons verleiden met aanbiedingen rondom Black Friday, Sinterklaas en de kerstdagen. Welke trucs halen zij met ons uit?

Consumentenpsycholoog bij Hart van NederlandHart van Nederland (SBS6)
Hart van Nederland vroeg me of Nederland klaar was voor Black Friday. En welke psychologische trucs er schuilgaan achter dit fenomeen dat uit de Verenigde Staten kwam overwaaien.

Consumentenpsycholoog bij NOS JeugdjournaalNOS Jeugdjournaal (NPO1)
Het Jeugdjournaal vroeg me naar de voetbalplaatjes van Albert Heijn. Waarom is die spaaractie zo succesvol en hoe krijgt de supermarkt ons eigenlijk zo ver om er massaal aan mee te doen?

Consumentenpsycholoog bij RTL45 Uur Live (RTL 4)
Aan tafel bij RTL Live vertelde ik Daphne Bunskoek, Albert Verlinde, Ellie Lust en Hannelore Zwitserlood over de beste tips mijn boek ‘Geld maakt wél Gelukkig’.

rtlnieuws50RTL Nieuws (RTLZ)
RTLZ gebruikte een paar quotes uit een van mijn columns voor de website. Daarin leg ik uit wat de gevolgen zijn van technologie die contant geld steeds meer vervangt.

Consumentenpsycholoog bij EditieNLEditieNL (RTL 4)
EditieNL vraagt me regelmatig om uitleg. Deze keer over pakketbezorging en waarom we alles meteen de volgende dag in huis willen hebben. En of dat niet anders zou kunnen.

Consumentenpsycholoog bij RTL BoulevardRTL Boulevard (RTL4)
RTL Boulevard vroeg me naar de trucs die winkeliers uit de kast halen tijdens Black Friday en andere feestdagen. Hoe overtuigen ze ons met slimme psychologie om voor de aanbiedingen te vallen?

Consumentenpsycholoog bij RTL5Galileo (RTL 5)
In twee afleveringen vertelde ik op de Albert Cuijp in Amsterdam hoe verkopers jou met een middelste optie verleiden tot duurdere aankopen en hoe winkeliers in de Kalverstraat gebruik maken van de kleur rood.

Consumentenpsycholoog bij NPO3Lauren! Vuurwerk (NPO3)
Als bij een echte psycholoog kwam Lauren Verster bij me op de sofa liggen en legde ik uit waarom we zo gek zijn op veel vuurwerk. En waarom we er steeds meer van willen kopen.

rtlnieuws50RTL Nieuws (RTL 4, alleen nog als artikel op de website)
De redactie nodigde me uit om op de Huishoudbeurs te komen uitleggen waarom, vooral, vrouwen daar graag heengaan. En waarom ze allemaal thuiskomen met tassen en trolleys vol artikelen.

Consumentenpsycholoog bij RTL45 Uur Live (RTL 4)
Aan tafel bij RTL Live legde ik uit hoe je miskopen voorkomt. En hoe je bijvoorbeeld onbewust meer koopt onder de psychologische invloed van emoties.

rtlnieuws50RTL Nieuws (RTL 4)
Ik legde in verschillende uitzendingen onder andere uit waarom we zo massaal inkopen doen bij de goedkope Primark en vertelde meer over waarom duurzame kleding zo moeilijk van de grond komt.

Radio

Consumentenpsycholoog bij Stax & ToineStax & Toine (NPO Radio 1)
Stax & Toine vroegen me naar de CO2-compensatie voor vluchten. Waarom klikken we die wel of niet aan? En wat verandert er als we horen dat het in de praktijk eigenlijk weinig oplost of bijdraagt aan een beter milieu?

Consumentenpsycholoog bij BNR NieuwradioBNR Nieuwsradio
BNR Nieuwsradio vroeg me naar het plan uit het Nationaal Preventieakkoord om water en suikervrije drankjes goedkoper te maken. Gaat het er psychologisch voor zorgen dat we gezonder gaan drinken?

Consumentenpsycholoog bij FunXTurn Up! (FunX)
FunX vroeg me hoe het komt dat we vaak zo ontevreden zijn over foto’s van onszelf. En waarom we onszelf knapper vinden als we in de spiegel kijken. Het blijkt psychologisch goed te verklaren.

Consumentenpsycholoog als Optimist bij Radio EenVandaagEenVandaag (NPO Radio 1)
EenVandaag nodigde me uit als De Optimist. Ik legde uit over Black Friday en vertelde in een kort betoog hoe geld wél gelukkig maakt. Als je het maar aan de juiste dingen uitgeeft.

Consumentenpsycholoog bij Evers Staat Op op Radio 538Evers Staat Op (Radio 538)
Edwin Evers belde me tijdens Evers Staat Op en interviewde me over mijn boek Geld maakt wél Gelukkig. Ik legde hem onder andere uit waarom iedereen maar beter 538 kan blijven luisteren.

Consumentenpsycholoog bij BNR NieuwradioAsk my Anything (BNR Nieuwsradio)
Bij Jörgen Raymann legde ik in een uitzending van een uur uit waarom we zo graag zelf vuurwerk afsteken. En hoe dat ook anders kan door daar psychologisch anders mee om te gaan.

Consumentenpsycholoog bij NPO Radio 1NOS Met Het Oog op Morgen (NPO Radio 1)
Net voor Black Friday deelde ik een aantal handige psychologische tips om de koopjesjacht als consument goed door te komen. Gewapend tegen de beïnvloedingstactieken door winkeliers en fabrikanten.

Consumentenpsycholoog bij NPO Radio 1Radio EenVandaag (NPO Radio 1)
Feit of Fictie zocht uit of we inderdaad 34 dagen in ons leven naar wachtmuziek luisteren. Ik vertelde over de psychologische achtergrond en waar we wel en ook niet graag naar luisteren.

Consumentenpsycholoog bij BNR NieuwradioBNR Nieuwsradio
Redacteur Bastiaan Kleinjan vroeg me naar de psychologie achter gezondheidsrisico’s door kerstmuziek. Want, wat gebeurt er met je als je er de hele dag naar moet luisteren?

Consumentenpsycholoog bij NPO Radio 2PAUL! (NPO Radio 2)
Telefonisch legde ik Paul Rabbering uit hoe hij psychologisch veilig en verstandig Black Friday door kon komen. Net te laat voor dit jaar, maar altijd handig voor de volgende keer.

Kranten

Consumentenpsycholoog over de TelegraafTelegraaf
De Telegraaf vroeg me naar wat meer achtergrond bij hypes en rages. Wat is de psychologie daarachter, hoe ontstaan ze en waarom verdwijnen ze weer net zo snel?

Consumentenpsycholoog in TrouwTrouw
Trouw vroeg me waarom het zo moeilijk is om minder vlees te gaan eten. Wat zijn de psychologische redenen die veel mensen nog tegen lijken te houden?

Consumentenpsycholoog bij HLNHet Laatste Nieuws (HLN, België)
Het Laatste Nieuws interviewde me over mijn boek Geld maakt wél Gelukkig. Ik vertelde vooral over hoe vergelijkingen ons ervaren geluk enorm in de weg kunnen zitten.

Consumentenpsycholoog bij De MorgenDe Morgen (DM, België)
De Morgen vroeg me naar het fenomeen extreme couponing. Wat maakt dit zo interessant en wat betekent het als een supermarkt zoals Colruyt daar een beperking aan stelt?

Consumentenpsycholoog in het ADAlgemeen Dagblad (AD)
Tijdens een flinke najaarsstorm legde ik aan het Algemeen Dagblad uit hoe we onszelf vanwege de psychologische optimism bias structureel overschatten.

Consumentenpsycholoog over de TelegraafTelegraaf
Twee redacteuren van de Financiële Telegraaf interviewde me over mijn boek. Toen nog niet uit, maar om al wel vast een kijkje te krijgen in de psychologische inzichten die ik deel.

Consumentenpsycholoog in het ADAlgemeen Dagblad (AD)
De krant interviewde me over de hooggespannen verwachtingen voor kerst. En wat het psychologisch met je doet als je daar tijdens de feestdagen aan moet voldoen.

Consumentenpsycholoog in het FDHet Financieele Dagblad (FD)
Redacteur Sigrid Stamkot interviewde me over de psychologie van kersthaters en -liefhebbers. Over of die twee groepen steeds extremer worden. En wat je psychologisch kunt doen als kersthater om de pijn te verzachten.

Consumentenpsycholoog in NRC HandelsbladNRC Handelsblad
Redacteur Anne Vegterlo interviewde me over de psychologie achter onze lakse houding om niet terug te gaan met teleurstellende producten uit de supermarkt.

Magazines

Consumentenpsycholoog in Quest MagazineQuest (online en met een uitgebreider artikel in het gedrukte magazine)
Quest interviewde me over onze angst om over te stappen. Wat houdt ons psychologisch tegen om bijvoorbeeld een nieuw merk smartphone te proberen?

Consumentenpsycholoog in Nouveau MagazineNouveau Magazine
Nouveau Magazine interviewde me over mijn boek ‘Geld maakt wél Gelukkig’. Ik legde uit over een paar hoofdstukken in het boek, om geld zo uit te geven dat het maximaal gelukkig maakt.

Consumentenpsycholoog in Eigen Huis MagazineEigen Huis Magazine
De Vereniging Eigen Huis vroeg me voor een uitgebreid artikel waarom we ondanks kritische noten tijdens een aankoopkeuring toch met een roze bril naar huizen die we op het oog hebben blijven kijken.

Consumentenpsycholoog in Santé

Santé Magazine (alleen gedrukt)
Ik legde uit hoe je psychologisch beter mindful kunt shoppen. Om je te wapenen tegen de belangrijkste verkoopverleidingen en niet thuis te komen met spullen die je niet nodig hebt.

Consumentenpsycholoog in FlairFlair (alleen gedrukt)
Ik legde uit waarom we altijd maar meer willen. En hoe je psychologisch voorkomt dat je steeds maar blijft kopen, terwijl je die spullen eigen niet nodig hebt.

Online

Consumentenpsycholoog voor Nu.nlNu.nl
Nu.nl vroeg me waarom we de meubelboulevard of het tuincentrum zien als een uitje, terwijl de supermarkt voelt als een verplichting. Terwijl we in  beide gevallen waarschijnlijk iets gaan kopen…

Consumentenpsycholoog voor LindaNieuwsLindaNieuws
LindaNieuws vroeg me naar handige tips om zoveel mogelijk te verkopen op de Koningsdag vrijmarkt. Hoe zorg je ervoor dat je alles verloopt en de opbrengst optimaliseert?

Consumentenpsycholoog voor NOSNOS
De NOS vroeg me naar de psychologie achter Facebook die ons zou afluisteren. En hoe het komt dat we daar overal aanwijzingen voor zien, ook als die er misschien niet zijn.

rtlnieuws50

RTL Nieuws
RTL Nieuws vroeg me een wetenschappelijk onderzoek door het Voedingscentrum en VUmc te duiden. Psychologische uitleg over waarom we ongezond kiezen in de kantine. En hoe we dat gemakkelijk beter doen.

Consumentenpsycholoog voor NOSNOS
Economie-redacteur Achille Prick vroeg me naar de psychologische reden waarom de Bitcoin zo verleidelijk is. En waarom het zo interessant lijkt om toch ook maar in te stappen.

metro50MetroNieuws
Metro vroeg me naar aanleiding van de PostcodeKanjer naar wat het psychologisch met je doet als je plotseling de loterij wint en ineens miljonair bent.

Consumentenpsycholoog op RTLZ.nlRTLZ
Ik legde uit hoe we gelukkig worden van ervaringen die we opdoen. Veel meer dan van koopjes die we op de kop kunnen tikken. Uitgelegd vanuit de psychologie van verbondenheid en onze sociale identiteit.

Consumentenpsycholoog voor Nu.nlNu.nl
De online krant interviewde me uitgebreid over de psychologische effecten op de ontwikkeling van de woningmarkt. Over de enorme prijsstijgingen en dalingen.

Consumentenpsycholoog op FrankWatching.nlFrankWatching
Ik schreef een aantal artikelen over psychologische inzichten, met de focus op marketing voor bedrijven. Onder andere over afgeronde of exacte prijzen en de invloed op consumenten.

Consumentenpsycholoog op Marketingfacts.nlMarketingfacts
Ik schreef een aantal artikelen over psychologische inzichten, met de focus op marketing voor bedrijven. Onder andere over succesvolle verpakkingen in het supermarktschap.

Overig

Consumentenpsycholoog bij MilieuCentraalBeleggerbabbel (Consumentenbond)
De Consumentenbond vroeg me naar mijn visie op beleggen en de (emotionele) invloeden op consumenten. Wat beweegt ze, hoe kun jij je wapenen en waar moet je rekening mee houden?

Consumentenpsycholoog bij MilieuCentraal20 jarig-bestaan (Milieu Centraal)
MilieuCentraal vierde het 20-jarig bestaan in De Koninklijke Munt in Utrecht. Ik werd gevraagd mijn visie op een duurzame toekomst te delen. Bovendien ben ik er lid van de Adviesraad Communicatie.

Consumentenpsycholoog op de Hogeschool van AmsterdamSmaak Event (Hogeschool van Amsterdam)
De Hogeschool van Amsterdam vroeg me een lezing te geven over verleidingen. Ik liet de (oud-)studenten zien aan welke verleidingen in de supermarkt we allemaal blootstaan.

Consumentenpsycholoog bij WatWeDoen

Serious Comedy (Wat We Doen)
Theatergezelschap Wat We Doen nodigde me voor Serious Comedy uit om samen met cabaretiers Patrick Nederkoorn en Hans Sibbel te komen spreken op de Avond van de Grote Miskoop.

Consumentenpsycholoog voor de WRRWetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR)
In Pakhuis de Zwijger in Amsterdam sprak ik mee over zelfredzaamheid van consumenten en de enorme psychologische invloed van de wereld om ons heen.

Consumentenpsycholoog bij Pakhuis de ZwijgerAls Warme Broodjes (Pakhuis de Zwijger)
In Pakhuis de Zwijger in Amsterdam liet ik zien welke psychologische trucs marketeers in hun commercials gebruiken en hoe die consumenten proberen te beïnvloeden.

Bovendien verzorg ik gastcolleges en lezingen, zowel op universiteiten, hogescholen en ROC’s als bij diverse organisaties. Ik blog over hoe consumenten zichzelf gelukkiger kunnen consumeren op basis van psychologische inzichten over ons consumentengedrag.