Liever somber dan zwak: mannen vinden gezondheid-apps te vrouwelijk

20 januari 2025

Stel je voor: een vriend vertelt je dat hij een mentale dip ervaart en een app gebruikt om zich beter te voelen. Zou je diegene als zwakker zien? Als vrouwelijker misschien? En hoe zou je het zelf vinden om zo’n app te gebruiken?

Voor veel mannen is de drempel verrassend hoog om hulp te zoeken bij mentale klachten. 
Zelfs als het gaat om iets laagdrempeligs als een app. Hoe zit dat psychologisch?

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Als expert in consumentenpsychologie zie ik hoe stereotypen diep ingrijpen in ons keuzegedrag. Zo blijkt uit recent onderzoek dat het gebruik van mentale gezondheidsapps onbewust wordt geassocieerd met iets vrouwelijks. En dat blijkt een obstakel: vooral mannen die waarde hechten aan een traditioneel mannelijk zelfbeeld, mijden dit soort apps liever.
Die terughoudendheid komt niet alleen voort uit schaamte, maar raakt iets diepers: de behoefte om trouw te blijven aan de eigen sociale identiteit. In dit geval: de overtuiging dat ‘echte mannen’ zelfstandig, stoïcijns en onaangedaan moeten zijn.

Wetenschappelijke onderbouwing

Het onderzoek van Jaewoo Lee en Remi Trudel (2025) laat in vijf studies zien dat mannen mentale gezondheidsapps vaker vermijden dan vrouwen. De reden? Veel mannen voelen zich vrouwelijker als ze zo’n app gebruiken. En ze denken dat anderen hen ook zo zullen zien.

In één experiment beoordeelden deelnemers een fictieve man als minder geneigd om een mentale gezondheidsapp te downloaden als hij werd omschreven als ‘assertief en onafhankelijk’ (typisch mannelijk) dan als ‘zorgzaam en empathisch’ (typisch vrouwelijk).

Een ander experiment toonde aan dat mannen zichzelf daadwerkelijk vrouwelijker vonden als ze zich voorstelden dat ze een mentale gezondheidsapp gebruikten. En sterker nog: ze verwachtten dat anderen hen nog vrouwelijker zouden vinden dan ze zichzelf vonden. Dit soort sociale verwachtingsdruk werkt dus tweeledig: het beïnvloedt hoe we onszelf zien én hoe we denken dat anderen ons beoordelen.

Tot slot testten de onderzoekers slimme interventies: door de apps een masculiene uitstraling te geven veranderden de reacties. Denk aan een blauwe in plaats van roze kleur, een mannelijke influencer (zoals Dwayne ‘The Rock’ Johnson) of communicatie waarin staat dat de meerderheid van de gebruikers man is. Op die manier nam de gebruiksbereidheid bij mannen significant toe. Vooral bij mannen die sterk hechten aan traditionele mannennormen.

‘Zelfhulp is niet vrouwelijk, maar juist krachtig. Mits je het zo presenteert.’

Toepassingen in de praktijk

Wat kunnen we hiervan leren als consument, marketeer of beleidsmaker?

  • Verlaag de drempel voor mannen
    Door mentale gezondheidsapps of -campagnes te framen als iets dat past bij kracht, verantwoordelijkheid en zelfverbetering, in plaats van kwetsbaarheid, verhoog je de acceptatie onder mannen.
  • Let op kleur, toon en beeldvorming

    Kies voor masculiene kleuren, krachtige taal en mannelijke rolmodellen als je mentale gezondheid onder mannen wil normaliseren.
  • Ontwerp genderbewust

    Productdesigners en appontwikkelaars doen er goed aan om hun aanbod actief te testen op genderperceptie. Een ‘neutrale’ stijl is dat lang niet altijd.
  • Benoem zelfleiderschap

    Leg de nadruk op autonomie, zelfregie en ‘eigen koers bepalen’ in de communicatie. Waarden die goed aansluiten bij het mannelijke zelfbeeld.

Kwetsbaarheid is niet vrouwelijk

We praten steeds vaker over mentale gezondheid, en dat is goed. Maar zolang kwetsbaarheid nog als vrouwelijk wordt gezien, blijven veel mannen liever stoer dan stabiel. Tijd om het script te herschrijven: een sterke geest vraagt om lef. Dát is pas mannelijk.


Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Lee, J., & Trudel, R. (2025). Man up! The mental health‐feminine stereotype and its effect on the adoption of mental health apps. Journal of Consumer Psychology, 35(1), 121–128. https://doi.org/10.1002/jcpy.1405


Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.

You Might Also Like