Stel je voor: je gaat als klein kind langs de deuren tijdens Halloween om snoep te verzamelen. Je mag bij het eerste huis 3 snoepjes kiezen en wat blijkt? Je favoriet -de mini Mars- ligt er volop tussen. Een jaar later ga je opnieuw de deuren langs tijdens Halloween. Deze keer kom je langs 3 adressen waar je jouw favoriet mag kiezen. Opnieuw ligt er iedere keer een mini Mars tussen het aanbod. Je zou het misschien niet verwachten, maar in het eerste geval heb je veel meer moeite om 3x een mini Mars te kiezen dan in het tweede geval. Hoe dat komt? Door de psychologische invloed van naive diversification.
1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond
Psychologen spreken ook wel over de diversificatieheuristiek. We hebben grote moeite om op voorhand te voorspellen waar we het meest gelukkig van worden, zelfs wanneer we snoepjes uitzoeken. Zien we een bak vol mini Marsen liggen en mogen we 3 snoepjes kiezen? Ons brein vertelt ons onbewust dat we het best een beetje kunnen variëren. Zouden we 3 huizen langsgaan en steeds 1 snoepje mogen uitzoeken? Dat herkent ons brein niet als een vergelijkbare situatie, waardoor we zonder problemen 3x dezelfde geliefde mini Mars uitzoeken.
Experimenten met studenten en kinderen
Zij die wekelijks mochten kiezen gingen veelal steeds voor dezelfde snack: hun favoriet.
Het bovenstaande is niet zomaar een gedachtenexperiment, het is daadwerkelijk uitgevoerd door Itamar Simonson. Deze wetenschapper ontdekte de cognitieve denkfout die we maken. Hij deed het onderzoek tijdens Halloween met kinderen die daadwerkelijk snoep verzamelden en anders kozen wanneer ze in één keer 3 snoepjes mochten uitzoeken dan wanneer ze drie keer 1 snoepje mochten uitzoeken.
Het experiment is daarnaast uitgevoerd met studenten die in twee groepen werden verdeeld. De ene groep diende op voorhand te bepalen welke snacks zij de komende 3 weken zouden gaan eten. De andere groep mocht wekelijks een snack uitzoeken. Zij die wekelijks mochten kiezen gingen veelal steeds voor dezelfde snack: hun favoriet. De studenten die op voorhand hun keuze voor 3 weken moesten maken brachten meer variatie aan en werden daarin dus beïnvloed door de onbewuste invloed van hun brein.
Kies gewoon je favoriet
Wil je het jezelf gemakkelijker maken? Ga dan wat vaker afzonderlijk boodschappen doen.
Ga je boodschappen doen en moet je lekkernijen of gerechten uitzoeken voor de komende dagen of zelfs weken? Durf gewoon steeds hetzelfde te kiezen als je daar het meest van houdt, laat je niet beïnvloeden om onnodig extra te variëren.
Wil je het jezelf gemakkelijker maken? Ga dan wat vaker afzonderlijk boodschappen doen, bijvoorbeeld steeds voor een paar dagen. Op die manier kun je steeds die lekkere zak Bugles meenemen, zonder dat je brein je onbewust dwingt om dat af en toe af te wisselen met een zak Wokkels die je eigenlijk veel minder lekker vindt.
Artikel met plezier gelezen? Like me op Facebook en lees wekelijks slimme psychologische tips die je direct kunt inzetten. Geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week ontvangt.
Wetenschappelijke bronnen
Read, Daniel; Loewenstein, George (1995). “Diversification Bias: Explaining the Discrepancy in Variety Seeking between Combined and Separated Choices”. Journal of Experimental Psychology: Applied. 1: 34–49. doi:10.1037/1076-898x.1.1.34.
Simonson, Itamar (1990). “The Effect of Purchase Quantity and Timing on Variety-Seeking Behavior”. Journal of Marketing Research. 27: 150–162. doi:10.2307/3172842.
No Comments