Het voordeel van dronken jongeren: effectieve campagne tegen AIDS

7 februari 2020

Dronken jongeren zijn luidruchtig, doen dingen die ze anders niet zouden durven en hebben geen boodschap aan normen en waarden die we met elkaar hebben afgesproken. En, dronken jongeren vrijen veiliger dan zij die nuchter zijn. Ze blijken gevoeliger voor een campagne tegen AIDS, waardoor het condoomgebruik hoger ligt dan bij anderen die niet hebben gedronken. Hoe dat komt? Ze hebben last van attentional myopia, iets dat ze in dit geval enorm helpt.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie
Uit 4 experimenten van drie experts in consumentengedrag blijkt dat alcohol niet alleen gevaren kent, maar ook interessante kansen biedt. Dankzij alcohol myopia reageren dronken jongeren veel beter op cues die ze waarschuwt op de gevaren van AIDS.

’AIDS kills’

De wetenschappers ontdekten dat alcohol leidt tot een vernauwing van onze aandacht. We focussen op specifieke informatie, omdat we de bredere wereld daar omheen niet meer bewust meekrijgen.

En hij laat zien dat het op allerlei manieren toepassingen kan hebben. Bijvoorbeeld als je van iemand iets gedaan wilt hebben.

Dat leidt tot allerlei gevaren, en biedt tegelijkertijd een mooie kans. De onderzoekers ontdekten dat een stempel op de hand van de jongeren een bovengemiddeld groot effect had. De stempel bevatte de tekst ‘AIDS kills’, een boodschap die bij nuchtere jongeren relatief weinig verschil maakte.

Onder invloed van alcohol bleek die boodschap veel meer effect te hebben. De strakke focus op specifieke informatie zorgt ervoor dat de cue veel duidelijker binnenkomt. En dat we daar actiever op reageren, in dit geval door een condoom te gebruiken en veilig te vrijen.

Vraag het een drukke persoon

Het is één van de inzichten die Matt Wallaert deelt in zijn boek Start at the End. De gedragswetenschapper stelt een totaal andere manier van werken voor, als we gedrag proberen te veranderen. Door uit te gaan van het gedrag dat we graag (meer of minder) zien en daarvoor de promotors en blokkades op een rij te zetten. Zoals attentional myopia, dat er als promotor voor zorgt dat informatie veel krachtiger binnenkomt.

En hij laat zien dat het op allerlei manieren toepassingen kan hebben. Bijvoorbeeld als je van iemand iets gedaan wilt hebben. En blijkt dat de drukste personen de beste kans bieden om dat voor elkaar te krijgen.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

MacDonald, T.K., Fond, G., Zanna, M.P. & Martineau, A.M. (2000). Alcohol myopia and condom use: Can alcohol intoxication be associated with more prudent behavior? Journal of Personality and Social Psychology, 78, 605-619.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply