Na de Canadezen boeken we ook in Nederland minder vakanties naar de Verenigde Staten. De schatting is dat de Amerikaanse toerismesector dat gaat merken aan 65 miljard dollar minder inkomsten. Maar, waarom boeken we eigenlijk liever een vakantie naar een ander ver oord?
1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond
Dat heeft onder andere te maken met cognitieve dissonantie. Het is een psychologisch concept dat ingewikkeld klinkt, maar eigenlijk heel eenvoudig werkt. Er is sprake van een verstoring (dissonantie) tussen overtuigingen en je gedrag (cognitief).
Stel dat je tegen anderen vertelt dat je het maar niets vindt hoe president Trump een handelsoorlog is begonnen. Of meer concreet, hoe hij Canada, Mexico, Denemarken en ook de rest van Europa tegen zich in het harnas jaagt.
Dat valt moeilijk te rijmen met een reis naar het land waar hij de president van is. Het brein zegt onbewust tegen je: hoe kun je tegen Trump zijn, maar wel een reis naar de Verenigde Staten boeken? Het brein ziet liever dat je jouw overtuigingen en gedragingen met elkaar in overeenstemming brengt.
Je kunt de cognitieve dissonantie op twee manieren oplossen:
- Jouw overtuiging aanpassen: je wordt toch weer fan van Trump en de VS
Dat is lastig, als je merkt dat jouw sociale omgeving anti-Trump is of als dit sentiment heerst in Nederland. - Je gedrag aanpassen: niet meer op vakantie naar de VS
Dat is in dit geval makkelijker, omdat er veel meer mooie bestemmingen bestaan.
Andere psychologische effecten
Ook de ingroup-outgroup-bias speelt mogelijk een rol. We hebben de natuurlijke neiging om onze eigen groep (ingroup) te bevoordelen ten opzichte van anderen (outgroup). Door de negatieve houding van de Verenigde Staten tegenover specifieke Canada, Mexico en Denemarken voelen inwoners zich daar meer verbonden met hun eigen land. Ze beschouwen de VS als outgroup en hun eigen land als ingroup.
In Nederland speelt dat nog niet (sterk). Maar reken maar dat dit verandert als Trump zou dreigen om Texel in te nemen.. (love Texel!)
Ten slotte kun je het niet boeken van een reis naar de VS natuurlijk zien als een symbolische actie. Het is als een boycot van producten uit de Verenigde Staten, of van bedrijven waarvan consumenten de praktijken afkeuren. Het voelt goed om een persoonlijke protestactie te organiseren. Niet op vakantie gaan naar de VS maar naar een ander land is dan een relatief eenvoudige manier.
Bovendien biedt het de mogelijkheid om verbondenheid te voelen met iedereen die ook niet meer wil reizen naar Amerika. Die onderling verbondenheid draagt bij aan het geluksgevoel dat consumenten individueel ervaren.
Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.
Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.