Beter onthouden wat je studeert of wat je wilt leren. Door een kookwekker te zetten, die je onverwachte pauzes oplegt. Dankzij het psychologische Zeigarnik-effect. We onthouden namelijk beter wat we studeren of waar we mee bezig zijn, als we die taak plotseling onderbreken.
1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond
Uit wetenschappelijke experimenten blijkt dat studenten die studeren met plotselinge pauzes de stof beter onthouden dan studenten die zonder die pauzes studeren. En daar is een goede verklaring voor. Het heeft dus te maken met het Zeigarnik-effect.
Het geheugen van obers
Dat effect werd vastgesteld door Kurt Lewin, de promotor van Russisch psychologe Bluma Zeigarnik. Hij ontdekte dat obers heel goed wisten wat er aan tafel geconsumeerd was. Tenminste, zolang de rekening nog niet voldaan was. Eenmaal voldaan leken ze verder te gaan met de volgende gasten, en vergaten ze wat er eerder gebruikt was.
De actieve verwerking van de stof gaat door, waardoor je het uiteindelijk beter zal onthouden.
Het brein zou onafgemaakte taken beter onthouden dan afgemaakte taken, dankzij de cognitieve spanning waarvan sprake is. Die spanning is nodig om de taken te verwerken en daarmee aan de slag te gaan. Die spanning zorgt ervoor dat we er veel aandacht aan besteden in ons brein, bijvoorbeeld om het materiaal goed te kunnen bestuderen en beter te onthouden.
Studeren met een plotselinge pauze
Dat valt zelf gelukkig goed toe te passen, bijvoorbeeld door een kookwekker te zetten tijdens het studeren. Die zal na verloop van tijd plotseling afgaan. Het is dan tijd om meteen pauze te nemen en even iets totaal anders te gaan doen. Het brein is dan nog niet klaar met de taak van het studeren, waardoor dat nog even ‘open’ blijft staan. De actieve verwerking van de stof gaat door, waardoor je het uiteindelijk beter zal onthouden. Zorg er dus voor dat je plotselinge pauzes neemt tijdens het studeren, zodat de taak waarmee je begint nog niet klaar is op het moment dat je ineens even wat anders gaat doen.
Inmiddels is er discussie over het effect ontstaan, maar het is het proberen natuurlijk waard.
Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.
Wetenschappelijke bronnen
Zeigarnik, B. (1967). On finished and unfinished tasks. In W. D. Ellis (Ed.), A sourcebook of Gestalt psychology, New York:
No Comments