Waarom eten we gemakkelijk buiten de deur tijdens een all inclusive vakantie?

20 januari 2014

De zomervakantie is nog ver weg, maar januari is traditioneel de maand waarin we nadenken over de bestemming voor de komende zomer. Gaan we met de caravan naar Frankrijk, vliegen we naar de andere kant van de wereld, of kiezen we voor een all inclusive vakantie naar Turkije? Met name deze laatste categorie vakanties is interessant, aangezien deze optimaal gebruik maakt van iets dat we binnen de consumentenpsychologie kennen als transaction decoupling, price bundling en een verminderde alertheid op daadwerkelijke kosten.

Af en toe uit eten

Wanneer we een all inclusive vakantie boeken betalen we voor de eventuele vlucht, de kamer waarin we verblijven, de hapjes, de drankjes en natuurlijk het avondmaal. We hebben theoretisch de mogelijkheid om iedere avond aan te schuiven bij het buffet, maar we kunnen er daarnaast natuurlijk ook voor kiezen om eens bij een van de restaurantjes in het dorpje of de stad te dineren. Dit laatste is interessant, aangezien we dan eigenlijk dubbel voor het eten betalen. Het avondmaal in het hotel maakt deel uit van de all inclusive vakantie, maar bij het restaurant in de stad dienen we apart af te rekenen.
Op het moment dat we uit eten gaan in een restaurant buiten ons hotel of resort doet dit echter minder pijn tijdens een all inclusive vakantie, dan wanneer we bij terugkomst ook in het hotel apart hadden moeten afrekenen voor de maaltijd van die avond. Hoe komt dit en hoe kunnen we verklaren dat we gemakkelijker voorbij gaan aan datgene waarvoor we eigenlijk al betaald hebben?

Price decoupling en happiness

Uit onderzoek van Soman en Gourville uit 2001 blijkt dat price bundling en transaction decoupling een belangrijke rol spelen binnen onze aankoopbeslissingen. Wanneer we een gecombineerde aankoop doen hechten we minder waarde aan de individuele elementen. In hun onderzoek boden ze deelnemers een skipas aan in twee verschillende varianten, steeds voor de duur van 4 dagen. Indien deelnemers vooraf één skipas kochten voor alle vier de dagen, waren ze meer bereid om de laatste dag bij slecht weer te laten schieten, dan wanneer ze vooraf vier losse dagpassen kochten. In dat laatste geval hadden ze een sterker besef van het feit dat ze ook voor de laatste dag betaald hadden, ondanks het slechte weer.
Aan de andere kant helpt het vooraf boeken en betalen van onze totale vakantie ons zoveel mogelijk happiness te ervaren. Als consumentenpsycholoog wil ik je onder andere wijzen op het feit dat we twee keer plezier van een aankoop ervaren, wanneer we die vooraf volledig betalen. Zodra we de all inclusive vakantie boeken genieten we van de voorpret, om de daadwerkelijke pret tijdens de reis daar vervolgens bij op te tellen. Dit zorgt ervoor dat we veel ‘waar voor ons geld’ krijgen en het minder pijnlijk voelt om een enkele maaltijd in het hotel te laten schieten.

Uit eten buiten het hotel

Op het moment dat we een all inclusive vakantie boeken en deze vooraf afrekenen is er sprake van transaction decoupling, aangezien we doorgaans een bandje of kaartje ontvangen, waarmee we de gehele vakantie gebruik kunnen maken van onder andere het buffet. Dit helpt ons om zo af en toe te besluiten elders uit eten te gaan, zonder dat we het gevoel hebben dubbel te betalen. Dit zou totaal anders werken wanneer we bij aankomst een voucher ontvangen voor iedere dag, waarmee we het diner kunnen ‘afrekenen’. In dat geval zouden we veel meer geneigd zijn om iedere dag netjes bij het buffet aan te sluiten, om maximaal gebruik te maken van datgene waarvoor we hebben betaald. Het is wat dat betreft niet vreemd dat de all inclusive vakanties onverminderd populair zijn en de aanbieders er alles aan doen om ons toch maar vooral het idee te geven dat alles is betaald en we ons nergens zorgen over hoeven te maken.

10-badenkaart in het zwembad

Uiteraard valt deze strategie ook elders uitstekend toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan de bekende 10-badenkaart in het zwembad. Het is verstandig om één kaart aan te bieden, die 10x toegang geeft tot het zwembad. We voelen ons dan minder bezwaard om een keer een bezoek over te slaan, of de kaart na 9x zwemmen weg te gooien, dan wanneer we 10 losse kaarten hadden ontvangen.

UPDATE: Het blijkt bovendien vaak goedkoper te zijn om de vlucht en het hotel los te boeken, al doet dit ‘psychologisch’ gezien dan wel weer meer pijn dan het betalen van één totaalprijs (zie Prospect Theory in dit artikel).

Bronnen

  • Dunn, E.W., Gilbert, D.T. en Wilson, T.D. (2010). Of money doesn’t make you happy, then you probably aren’t spending it right. Journal of Consumer Psychology, 21, 115-125.
  • Soman, D. en Gourville, J.T. (2001). Transaction decoupling: how price bundling affects the decision to consume. Journal of Marketing Research, 38, 30-44.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply