Een kopje thee bij Rituals: 4x psychologische beïnvloeding

1 juni 2018
Een kopje thee bij Rituals: 4x psychologische beïnvloeding

“Wilt u een lekker kopje thee?” Zo word ik steevast verwelkomt als ik bij Rituals binnenstap. Psychologisch bewust als ik ben sla ik dat natuurlijk vriendelijk af, om direct op mijn doel af te gaan: nieuwe douchegels in mijn favoriete geuren. Want, wat is het psychologische effect eigenlijk van dat kopje thee? Er gaan niet minder dan 4 belangrijke invloeden vanuit, die je stuk voor stuk verleiden een aankoop te doen. Ik zet ze voor je op een rij.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

In de basis maakt Rituals gebruik van het principe van wederkerigheid. Een van de beïnvloedingsprincipes zoals Robert Cialdini die al in 1984 vaststelde in zijn boek Influence. Gestoeld op het onbewuste maar onweerstaanbare verlangen om iets terug te doen voor iemand die je gratis wat aanbiedt. Geeft Rituals je een kopje thee cadeau? Je voelt dan de neiging om iets terug te doen, en hoe kan dat makkelijker dan door een aankoop te doen bij de verkoper? Let op: wederkerigheid werkt alleen als het aangeboden kopje thee spontaan op je overkomt en aansluit bij je wensen. Houd je normaal niet van thee of lijkt het een ‘moetje’? Dan vervaagt het effect.

Wees je ervan bewust dat de thee je op onbewust niveau beïnvloedt.

Nog 3x psychologische beïnvloeding met thee

Er is echter meer dan dat. De thee van Rituals probeert je op nog 3 manieren te beïnvloeden:

  • Relativiteit
    Rituals hanteert stevige prijzen, een bus douche schuimende douchegel kost er €8,50. Een hoge prijs, als je het vergelijkt met de flacons bij de drogist. En die vergelijking laat Rituals je liever niet maken. De winkel heeft liever dat je de aankoop vergelijkt met de sfeer van pure luxe en verwennerij. Zoals in een luxe spa, een prachtig hotel of een wellness waarin het je aan niets ontbreekt. Vergeleken bij de tarieven die je daar betaalt valt het immers wel weer mee. Het kopje thee moet bijdragen aan die vergelijking met hoogwaardige (en dure) luxe. En moet voorkomen dat je de schuimende douchegels associeert (en vergelijkt) met de goedkopere flacons.
  • Warmte
    Het kopje thee is bovendien niet voor niets een kopje thee. Het is een warme drank, die daardoor ook warme gevoelens oproept. Onderzoek uit 2008 toont aan dat het vasthouden van een warme kop koffie ertoe leidt dat we vreemden als vriendelijker, sympathieker en meer betrouwbaar ervaren. Prettig, want het betekent dat we de verkoper aardiger zullen vinden. En aankopen? Die doen we bij mensen die we aardig en sympathiek vinden. Alleen al het vasthouden van warme drank zoals thee heeft die onbewuste invloed.
  • Ontspanning
    Tenslotte is thee uitermate geschikt om je te ontspannen. Zodra je van de thee drinkt ontspannen je spieren en word je automatisch een beetje rustiger. Die rust is voor Rituals van belang, omdat we aankopen doen op het moment dat we ons ontspannen voelen. We zijn minder ‘op onze hoede’ en vallen gemakkelijker voor de verleiding van luxe en wellness waarmee de winkel ons tot aankopen over probeert te laten gaan. Het kopje thee helpt onze natuurlijke ‘muur van verdediging’ een stukje af te breken, zodat de kans groter wordt dat je een aankoop doet.

En nog een bonus: het kopje thee zorgt er natuurlijk ook voor dat je eerst even zal moeten wachten tot het is afgekoeld en je het kunt drinken. Vervolgens heb je tijd nodig om het op te drinken. Twee keer kostbare tijd, waarin je in de winkel zal blijven en meer producten zal bekijken. Tijd waarin je aankopen kunt doen, omdat je de winkel niet meteen weer kunt verlaten. Tenminste, niet zonder het gevoel hebben onbeleefd op de verkoper over te komen.

Mag je de thee aannemen?

Het eenvoudige kopje thee van Rituals heeft psychologisch wat dat betreft meer voeten in de aarde dan je misschien zou denken. Betekent dit dat je het kopje thee altijd moet afslaan? Dat natuurlijk niet, mits je van plan bent om er een aankoop te gaan doen en geniet van de mooie producten.

Wees je ervan bewust dat de thee je op onbewust niveau beïnvloedt. Laat je erin meevoeren en geniet van de ervaring. En blijft je liever nog even kritisch of wil je net als ik alleen de douchegels kopen in je favoriete geur? Bedank dan vriendelijk voor het kopje thee, zodat je niet onverhoopt in de verleiding komt om meer aan te schaffen.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply