Psychologisch versere producten: het handgeschreven menu op de muur

20 januari 2017
Psychologisch verser: het handgeschreven menu op de muur

Met name hippe restaurants en koffiebars hebben er een handje van: ze schrijven het menu met de hand op een groot krijtbord. Grotere ketens hebben daar een meer praktische oplossing voor gevonden, die gebruiken een gedrukt lettertype dat eruit ziet alsof het met de hand is opgeschreven. Het resultaat? We beoordelen dat wat er staat als verser dan wanneer het bijvoorbeeld in dit lettertype was afgedrukt.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

We associëren een handgeschreven krijtbord of een menukaart met meer verse producten. Dat heeft te maken met een belangrijke snelkoppeling in ons brein. Die gaat er vanuit dat het lettertype waarin de informatie staat iets zegt over de mate van aandacht die de maker aan het eten heeft gegeven. Iemand die met de hand het krijtbord volschrijft steekt daar relatief veel tijd en moeite in, waardoor we er automatisch vanuit gaan dat die persoon hoogwaardige ingrediënten verzamelt om een smakelijke lunch samen te stellen.

Wil je een sollicitatiebrief schrijven en daarmee prettig overkomen op de persoon die deze zal lezen? Kies een makkelijk leesbaar lettertype voor algemene toepassingen, een sierlijk lettertype voor creatieve functies en een kleiner lettertype voor technische functies.

Makkelijk of moeilijk leesbaar

Het lettertype valt tevens op andere manieren in te zetten. Wil je een sollicitatiebrief schrijven en daarmee prettig overkomen op de persoon die deze zal lezen? Kies een makkelijk leesbaar lettertype voor algemene toepassingen, een sierlijk lettertype voor creatieve functies en een kleiner lettertype voor technische functies.

In een handleiding zijn de expert-functionaliteiten veelal in een wat kleiner lettertype afgedrukt, waardoor ze een stukje technischer ogen. Moeilijk leesbare tekst associëren we op dat moment met meer ingewikkelde functionaliteiten.

handleiding

Wees je daarom goed bewust van de invloed van een lettertype op je beoordeling, zodat je je daardoor minder laat beïnvloeden. Wil je zelf overtuigen met een stuk geschreven tekst? Denk dan dus na over zowel de inhoud van de tekst als het type lettertype dat je kiest.


Artikel met plezier gelezen? Like me op Facebook en lees wekelijks slimme psychologische tips die je direct kunt inzetten. Geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick behaalde zijn bachelor in International Business & Management aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens specialiseerde hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl, bij NewNeuroMarketing, FrankWatching en andere platformen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply