Psychologisch prettig kennismaken: kies hetzelfde gerecht op de kaart

23 januari 2017

Nieuwe collega’s leren kennen en daarom samen lunchen of speeddaten om wellicht de liefde van je leven te ontmoeten? Je kunt psychologisch prettig kennismaken door hetzelfde gerecht op de kaart te kiezen. Wetenschappers Woolley en Fishbach (2017) ontdekten dat we meer vertrouwen hebben in de ander en daar liever mee samenwerken als diegene hetzelfde van de kaart kiest als wij doen. Dat biedt bovendien mogelijkheden voor marketeers om consumenten te beïnvloeden, dus ik duik er als consumentenpsycholoog voor je in.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

De wetenschappers ontdekten dat mensen elkaar aardiger vinden, wanneer zij hetzelfde gerecht op de kaart kiezen. Dit leidt vervolgens tot meer vertrouwen in de ander, waardoor het gemakkelijker samenwerken wordt. Dit werkt bij mensen die elkaar nog niet zo goed kennen en samen aan tafel gaan zitten, maar ook wanneer advertenties iemand tonen die hetzelfde eet als een (potentiële) klant. Ons brein gaat er vanuit dat de voeding die we kiezen veel zegt over wie we zijn en waar we voor staan, waardoor dit de kracht heeft een onderlinge band op te bouwen.

Imiteren is heel eenvoudig, het is bijvoorbeeld voldoende om hetzelfde taalgebruik te gebruiken, precies hetzelfde te gaan zitten of staand dezelfde houding aan te nemen.

Sympathie door imitatie

Uit eerder wetenschappelijk onderzoek blijkt dat anderen ons onbewust aardiger gaan vinden, op het moment dat we hen imiteren. Zij helpen ons sneller (Stel, van Baaren & Vonk, 2008), ze vertrouwen ons meer (Maddux & Sinaceur, 2011) en gaan zelfs sneller mee als we hen wat proberen te verkopen (Jacob, Guéguen, Martin & Boulbry, 2011). Imiteren is heel eenvoudig, het is bijvoorbeeld voldoende om hetzelfde taalgebruik te gebruiken, precies hetzelfde te gaan zitten of staand dezelfde houding aan te nemen.

houding houding2

Dit specifieke onderzoek richt zich op voeding, omdat we ons specifiek verbonden voelen op het moment dat we samen eten (Kniffin & Wansink, 2012). Het vormt dan ook niet voor niets een bekende tactiek om de productiviteit op het werk te verhogen (Kniffin, Wansink, Devine & Sobal, 2015).

We houden in algemene zin van anderen die net als wij zijn, we gaan daar graag mee om en we kopen sneller bij verkopers waarin we onszelf herkennen. Het is een mechanisme in ons brein dat er door middel van een handige snelkoppeling voor zorgt dat we over het algemeen ‘veilig’ kiezen.

Vertrouwen en samenwerking

Anderen die hetzelfde gerecht als wij eten winnen onbewust gemakkelijk aan vertrouwen en we zijn meer geneigd met hen samen te werken. Dat betekent dat het psychologisch prettig kennismaken is met een nieuwe collega of tijdens een speeddate, op het moment dat je hetzelfde gerecht als de ander kiest.

Zie je een advertentie voor een specifiek product of bekijk je een product review waarin iemand eet? Wees je dan bewust van de mogelijke beïnvloeding waar de marketeer voor probeert te zorgen

Bovendien bleek uit een van de experimenten dat proefpersonen meer vertrouwen hadden in een productreview, op het moment dat ze een video zagen van iemand die de review gaf ter diegene hetzelfde at als wat zij op dat moment aan snacks voor zich hadden.

Prettig kennismaken en je niet laten beïnvloeden

Prettig kennismaken met een nieuwe collega of tijdens een speeddate? Zorg er dan dus voor dat je hetzelfde gerecht kiest als de ander of dat je ook een warme chocolademelk met slagroom bestelt.

Zie je een advertentie voor een specifiek product of bekijk je een product review waarin iemand eet? Wees je dan bewust van de mogelijke beïnvloeding waar de marketeer voor probeert te zorgen, vooral wanneer je op dat moment zelf ook aan het eten bent.


Artikel met plezier gelezen? Like me op Facebook en lees wekelijks slimme psychologische tips die je direct kunt inzetten. Geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Jacob, C., Guéguen, N., Martin, A., & Boulbry, G. (2011). Retail salespeople’s mimicry of customers: Effects on consumer behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(5), 381–388.

Kniffin, K. M., & Wansink, B. (2012). It’s not just lunch: Extra-pair commensality can trigger sexual jealousy. PloS One, 7(7), e40445.

Kniffin, K. M., Wansink, B., Devine, C. M., & Sobal, J. (2015). Eating together at the firehouse: How workplace commensality relates to the performance of firefighters. Human Performance, 28(4), 281–306.

Maddux, W. W., Mullen, E., & Galinsky, A. D. (2008). Chameleons bake bigger pies and take bigger pieces: Strategic behavioral mimicry facilitates negotiation outcomes. Journal of Experimental Social Psychology, 44(2), 461–468.

Stel, M., Van Baaren, R. B., & Vonk, R. (2008). Effects of mimicking: Acting prosocially by being emotionally moved. European Journal of Social Psychology, 38(6), 965–976.

Woolley, K. & Fishbach, A. (2017). A recipe for friendship: Similar food consumption promotes trust and cooperation. Journal of Consumer Psychology, 27, 1-10.

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Myreen 17 december 2019 at 15:54

    Ik wilde even zeggen dat ik je artikelen echt top vind om te lezen en ik ben er echt door geïnspireerd! Dankjewel voor de praktische handvatten en de leesbare psychologische onderbouwingen 🙂

  • Leave a Reply