De echte reden dat festivals nog muntjes gebruiken: slimme psychologie

13 juli 2018
De echte reden dat festivals nog muntjes gebruiken: slimme psychologie

We rekenen contactloos een bakje aardbeien af op de markt en hebben geen kleingeld meer nodig om aan de deur te kunnen doneren. Waarom moeten we dan op festivals nog altijd geld pinnen of contant geld betalen om muntjes te kopen? Om daar vervolgens mee af te rekenen? Niels Aalberts en Atze de Vrieze bespraken in De Machine de diverse redenen die festivals daarvoor zouden hebben. En daar doe ik graag nog een schepje bovenop, uiteraard vanuit de psychologie.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

In het artikel bij NPO3FM valt te lezen hoe festivals zelf vooral wijzen op vertrouwen, de snelheid van betalen en het nadeel van (contant) geld. Bovendien mag de internetverbinding voor het pinnen niet wegvallen en kan een zware onweersbui zomaar roet in het eten gooien.

Een andere belangrijke reden is daarmee nog niet aan bod gekomen, namelijk die van de psychologische afstand tot geld.

Gratis geld: het vergeten muntje

Vanuit een meer pessimistische inslag zou je kunnen stellen dat festivals een aardig bedrag verdienen aan de vergeten muntjes. De muntjes en chips die op maandagochtend nog in de broekzak blijken te zitten, niet meer geschikt om alsnog uit te geven. En wat te denken van het gemak voor groepen die op stap zijn? Iedereen een muntje inleggen als er één drinken gaat halen, dus daarover geen gedoe.

Psychologische connectie met geld

Een andere belangrijke reden is daarmee nog niet aan bod gekomen, namelijk die van de psychologische afstand tot geld. Zodra we met contant geld betalen is die minimaal. Met euromunten of -briefjes in de hand raken we het letterlijk aan, waardoor we wel twee keer nadenken voordat we het ‘per ongeluk’ uitgeven.

Die psychologische afstand tot geld wordt al groter op het moment dat we betalen met een pinpas en wordt nog een beetje groter als we dat contactloos doen.

En hebben die muntjes psychologisch ook nog een voordeel? Door ze meteen bij aankomst te halen betaal je vooraf voor je drankjes en eten die dag.

Echt interessant wordt het als we gebruik maken van muntjes, zoals op een festival. We betalen voor de muntjes, maar vanaf dat moment hebben die de waarde van ‘1 muntje’. En niet meer de €2,85 die we daar bijvoorbeeld voor betaalden. Een drankje kost ineens datzelfde ‘1 muntje’ in plaats van dat bedrag in euro’s en voor ‘3 muntjes’ hebben we wat te eten.

Festivals benutten daarmee de overtreffende trap van het weghalen van eurotekens of het niet noemen van de cijfers achter de komma. Trucs die bijdragen aan het vermijden van een te intensieve cognitieve verwerking van informatie, waardoor we vanuit emotie blijven beslissen. En vanuit die emotie geven we gemakkelijker geld uit aan drankjes en eten op een festival. Waardoor het muntje veel sneller is uitgegeven dan hetzelfde bedrag in euro’s.

En hebben die muntjes psychologisch ook nog een voordeel? Door ze meteen bij aankomst te halen betaal je vooraf voor je drankjes en eten die dag. Dat is dan weer gunstig, omdat je gedurende de dag geen betaalpijn zal ervaren. Bepaal voordat je naar het festival alvast wat je daaraan ongeveer wilt uitgeven, zodat je bij aankomst muntjes kunt halen en daar vervolgens psychologisch geen last van hebt. Waarbij je niet in de verleiding komt meer muntjes te halen dan je van plan was, zodat je je toch nog een beetje kunt wapenen tegen de echte reden waarom festivals vast blijven houden aan deze muntjes.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply