De echte reden dat je dol bent op M&M’s: slim gekozen kleuren

17 april 2020

Welke kleuren hebben M&M’s? De kans is groot dat je denkt aan blauw, oranje en bijvoorbeeld groen. En in mindere mate aan geel en rood, laat staan bruin. Tenminste, als je recent een zak M&M’s hebt gekocht. Als je laatste zak dateert uit de jaren ’90 van de vorige eeuw heb je daar waarschijnlijk een heel ander beeld van. Het merk kiest die kleuren namelijk niet zo willekeurig als het lijkt.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Eind jaren ’90 maakte M&M’s nog geen geheim van de gebruikte kleuren in de zakken. Bruin kwam met 30% het meest voor, gevolgd door geel (20%) en rood (20%).

Inmiddels is dat heel anders. De blauwe en oranje M&M’s zitten er het meest in, gevolgd door groen, daarna geel, dan rood en helemaal onderaan staat bruin.

We eten ook niet graag paarse ketchup of groene mayonaise, omdat we met onze ogen net zo goed proeven als met onze mond (en neus).

De kracht van de juiste kleuren

Waarom heeft het merk die kleuren aangepast? Het lijkt erop dat ze hebben ontdekt hoe belangrijk het is om jou aan te spreken met felle kleuren. Die spreken veel meer tot de verbeelding dan bijvoorbeeld bruin, ook al is dat natuurlijk de kleur van de chocolade die erin zit.

Blauw en oranje spelen een bijzondere rol binnen marketing en psychologie. Ze contrasteren geweldig, waardoor je ze bijvoorbeeld tegenkomt bij KLM en Coolblue. Boven zijn het de typische kleuren op filmposters, als je erop let.

Smaak: kleur is belangrijk

Hoe lekker de M&M’s in een zak smaken ligt niet alleen aan de chocolade die het merk gebruikt. De kleur is minstens zo belangrijk. We eten ook niet graag paarse ketchup of groene mayonaise, omdat we met onze ogen net zo goed proeven als met onze mond (en neus).
Dus, de echte reden dat M&M’s zo succesvol is geworden? Dat zijn de gebruikte felle kleuren. Iets dat het merk goed heeft afgekeken van concurrent Smarties.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply