Minder alcohol drinken? Benut een andere budget-benadering

6 april 2020

Minder drinken, door sterker in je schoenen te staan? Velen zoals jij zouden graag gezonder eten, minder roken en meer bewegen. Of minder alcohol drinken, maar dat lijkt lastiger dan gedacht. Experts in consumentengedrag hebben een handige truc ontdekt. De manier waarop je budgetteert bepaalt jouw kans op succes. Ook als je het biertje, wijntje of wellicht de whisky vaker wilt laten staan.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

De beste manier om minder te drinken? Door vooraf een limiet met jezelf af te spreken. En hoe je dat doet, dat bepaalt jouw kans op succes. Je zou, zoals in dry January, kunnen besluiten om ‘de komende maand minder te drinken’. Of je besluit om ‘de komende vrijdagmiddagborrel nuchter te blijven, op zaterdag een drankje te doen en op zondagmiddag een alcoholvrij-alternatief te kiezen voor de wijn’.

Spreid het uit en maak het concreet, om daarvan aan te geven op welke momenten je het even rustiger aan zal doen. Dat is stukken effectiever dan wanneer je het algemeen houdt

Je maakt daarmee een, respectievelijk, overall- of een categorische keuze. En die tweede blijkt je enorm te helpen om bijvoorbeeld minder te drinken. Gebaseerd op het unpacking effect. Waaruit blijkt dat we het risico dat we doodgaan aan een natuurlijke oorzaak behoorlijk onderschatten, dan het opgetelde risico dat we overlijden aan een hartaanval, kanker of een andere natuurlijke oorzaak. Terwijl het allemaal natuurlijke oorzaken zijn, maar uitgespreid schatten we het risico hoger in.

Meer aandacht maakt bewuster

Hoe dat komt? De wetenschappers verwachten dat het komt door de extra aandacht die we eraan besteden. We hebben aandacht voor én de vrijdagmiddagborrel, én de zaterdag én de zondagmiddag. We denken aan gebeurtenissen die belangrijk zijn voor het gedrag dat we vertonen, die anders niet bij ons op zouden komen.

Op een vergelijkbare manier zijn we bereid meer te betalen voor een zorgverzekering die ‘elke ziekte en elk ongeluk dekt’, dan wanneer de polis ‘elke reden’ dekt. Door de benadering uit elkaar te halen hebben we er meer aandacht voor, waardoor we er anders op reageren.

En er ons naar gedragen. Als we een plan maken om minder te drinken de komende maand. Of als we gezonder willen eten, meer willen sporten of minder willen roken.

Zo’n budget dat we voor onszelf instellen helpt controle te krijgen over onze langetermijndoelstellingen. Dankzij een plan dat we maken, om verleidingen te weerstaan. En dankzij een duidelijke benchmark, waartegen we ons werkelijke gedrag vervolgens kunnen afzetten.

Minder drinken: spreid het uit

Wil je de komende week, maand of andere periode minder drinken? Spreid het uit over de momenten die eraan zitten te komen. Denk aan die verjaardag van je goede vriend, de vrijdagmiddagborrel en de avondjes op de voetbal- of tennisvereniging die er aankomen. Spreid het uit en maak het concreet, om daarvan aan te geven op welke momenten je het even rustiger aan zal doen. Dat is stukken effectiever dan wanneer je het algemeen houdt, door de komende maand minder te drinken. Dan houd je het namelijk net zo slecht vol als wanneer je zou stellen dat je de komende week echt een keer gaat sporten.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Miaolei, J. Xiuping, L. & Aradhna, K. (2020). Contraction with Unpacking: When Unpacking Leads to Lower Calorie Budgets. Journal of Consumer Research, 46, 853-870.

Heatherton, Todd F. and Roy F. Baumeister (1996), “Self- Regulation Failure: Past, Present, and Future,” Psychological Inquiry, 7 (1), 90–8.

Herman, C. Peter and Janet Polivy (2003), “Dieting as an Exercise in Behavioral Economics,” in Time and Decision: Economic and Psychological Perspectives on Intertemporal Choice, ed. George Loewenstein, Daniel Read, and Roy F. Baumeister, New York: Sage, 450–90.

———(2004),“TheSelf-RegulationofEating:Theoreticaland Practical Problems,” in Handbook of Self-Regulation: Research, Theory, and Applications, ed. Roy F. Baumeister and Kathleen D. Vohs, New York: Guilford, 492–508.

Thaler, Richard H. and H. M. Shefrin (1981), “An Economic Theory of Self-Control,” Journal of Political Economy, 89 (2), 392–406.

Tversky, Amos and Derek J. Koehler (1994), “Support Theory: A Nonextensional Representation of Subjective Probability,” Psychological Review, 101 (4), 547–67.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply