Een psychologisch slimme slotenmaker helpt je niet te snel naar binnen

5 oktober 2018

Stel je voor, je trekt je jas aan, gaat door de deur naar buiten, trekt die achter je dicht en voelt dan in je broekzak… Sleutels vergeten! Die heb je in de gang op het kastje laten liggen. Balen, want hoe kom je straks naar binnen? Je rammelt wat aan de deur en probeert die open te wrikken, maar je merkt al snel dat dit geen zin heeft. Een slotenmaker bellen dan maar, die je weer naar binnen kan helpen. Zo snel mogelijk als het aan jou ligt natuurlijk, maar niet als die slotenmaker slim is.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Slotenmakers staan dag en nacht paraat, om je zelfs op de meest vervelende momenten weer naar binnen te helpen. Met een stevig stuk plastic dat lijkt op een pinpas of andere handige gereedschappen. Zodat jij zo snel mogelijk weer binnen bent en je sleutels kunt pakken, of je niet buiten hoeft te blijven staan na een avondje uit waarbij jij je sleutels bent kwijtgeraakt.

Een slimme slotenmaker rekent dus wel 250 euro, maar doet daarvoor meer inspanningen. Uit psychologische experimenten blijkt namelijk dat we geleverde diensten meer waarderen als het meer moeite kost.

250 euro voor 5 minuten werk

Tenminste, zo snel mogelijk helpt een slimme slotenmaker je eigenlijk niet. De tarieven variëren, maar een bedrag van 250 euro om je, inclusief de voorrijkosten, naar binnen te brengen is niet uitzonderlijk. En sta je vervolgens binnen 5 minuten binnen? Dan lijkt het een dure grap en kan de slotenmaker een negatieve recensie op Trustpilot of een vergelijkbare review-site verwachten.

Psychologisch vreemd, omdat we er veel meer aan hebben als we zonder schade aan de deur binnen 5 minuten binnen zijn.

Een slimme slotenmaker rekent dus wel 250 euro, maar doet daarvoor meer inspanningen. Uit psychologische experimenten blijkt namelijk dat we geleverde diensten meer waarderen als het meer moeite kost. En om die reden zijn we meer tevreden over een slotenmaker die een half uurtje staat te wikken en te wegen hoe hij dit het best aan kan pakken, grove gereedschappen inzet en de deur uiteindelijk met veel pijn en moeite open krijgt. Meer tevreden dan met een slotenmaker die binnen een paar minuten het slot open wipt en ons hetzelfde bedrag in rekening brengt als de amateur die daar veel moeite voor moest doen.

Fairness: een eerlijke prijs voor de inzet

Psychologisch vreemd, omdat we er veel meer aan hebben als we zonder schade aan de deur binnen 5 minuten binnen zijn. We zijn echter gevoelig voor de moeite die we iemand zien doen, om ons binnen te helpen. Een slotenmaker ‘verdient’ voor al die moeite een mooie beloning. Dat een goede slotenmaker over jarenlange ervaring en een beetje talent beschikt om dit zo snel mogelijk te doen kan ons brein veel minder makkelijk beoordelen. Daarom voelt 250 euro voor 5 minuten als oplichting en zullen we meer tevreden zijn als we datzelfde bedrag betalen voor een half uurtje bikken. Een psychologisch slimme slotenmaker helpt je daarom niet te snel naar binnen, maar doet daar opzichtig veel moeite voor.

Verder lezen over dit onderwerp? Het gaat om operational transparancy, waarvan al in 2011 werd aangetoond dat het leidt tot meer ervaren waar voor ons geld. Het werd wetenschappelijk uiteengezet door Ryan W. Buell en Michael I Norton in hun artikel The Labor Illusion: How Operational Transparency Increases Perceived Value.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply