Het psychologische concept ‘perceptual fluency’ stelt dat we informatie zo gemakkelijk mogelijk leesbaar moeten maken, om het zo efficiënt mogelijk te kunnen verwerken. Tenminste, als we niet willen dat het brein veel moeite moet doen. Marketingboodschappen moeten zo snel en gemakkelijk mogelijk verwerkt kunnen worden, om de hoeveelheid ‘storing’ of ‘weerstand’ in het brein te beperken. Minder storing, betekent immers een positievere beoordeling. Toch blijkt het soms nuttig om juist een erg lastig te lezen lettertype te kiezen.
1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond
Het feit dat dit stuk lastiger leesbaar is vanwege toegepaste Italics zorgt er immers voor dat je brein meer moeite moet doen. Dat is op dit moment even vervelend, maar gaat je uiteindelijk toch wat moois opleveren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat die extra moeite die het brein moet doen ervoor zorgt dat we de informatie intensiever verwerken. Dat betekent dat een lelijk lettertype zoals dit ervoor zorgt dat je deze alinea gemiddeld genomen beter zal onthouden dan de introductie die je net las en de informatie die komen gaat.
Kies het lettertype bij het doel van de tekst
Laten we het immers ook gewoon leuk houden, het is niet de bedoeling dat je hier online een vervelend studieboek voor je neus hebt. Over studieboeken gesproken, die zouden dus best een ander lettertype mogen krijgen dan het bekende Arial of Times New Roman. Juist door ze in een afwijkend lettertype te zetten dat we minder gemakkelijk verwerken moeten we meer moeite doen, waardoor we de informatie stukken beter onthouden.
Vandaar ook dat de schuingedrukte bijzondere tips en opmerkingen in die gebruiksaanwijzing voor de televisie het waarschijnlijk vaak goed doen.
Denk bij de publicatie van artikelen, zowel online als offline, daarom goed na over het lettertype dat je kiest. Een gemakkelijk leesbaar lettertype (bekend, duidelijk, zonder fratsen) helpt je zo positief mogelijk over te komen in het brein, omdat er weinig weerstand in het brein ontstaat. Een moeilijker leesbaar lettertype is de ideale keuze indien de doelgroep de tekst hoe dan ook moet lezen en het van belang is dat de informatie goed onthouden wordt.
Vandaar ook dat de schuingedrukte bijzondere tips en opmerkingen in die gebruiksaanwijzing voor de televisie het waarschijnlijk vaak goed doen. Ze vallen op en zijn wat minder gemakkelijk leesbaar, vooral omdat ze vaak ook wat kleiner zijn. Mocht je het ding een keer lezen, dan ontdek en onthou je dus gemakkelijk hoe je Picture-in-Picture met een sneltoets activeert of hoe je met een sneltoets je mediaplayer benadert.
Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.
No Comments