Weten is nog geen doen: kennis van consumentengedrag en inzicht in consumentenpsychologie maken je nog geen voorbeeldconsument. We weten dat roken en drinken slecht voor ons zijn en we beter een appel dan een chocoladereep kunnen eten. Toch hebben we grote moeite om ons naar die kennis van goede voeding en gezond gedrag te gedragen. We vinden onszelf terug onderuitgezakt op de bank terwijl we televisie kijken, terwijl we vorige week tegenover de spiegel plechtig beloofden iets aan dat buikje te gaan doen. Hoe komt het dat we zo moeilijk in beweging komen en daadwerkelijk gaan ‘doen’?
Pakhuis De Zwijger in Amsterdam nodigde me uit voor hun programma in samenwerking met de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Zij schreven een rapport over ons ‘doelvermogen’ en belemmeringen daarin. Tijdens het programma gaven Anne-Greet Keijzer en Mark Bovens van de WRR een introductie over het rapport (samenvatting beschikbaar). Paul van der Velden (Directeur GGD Amsterdam) en Wilco van Dijk (Hoogleraar psychologie, ik studeerde bij hem af!) deelden hun inzichten vanuit de gezondheid en financiële beslissingen. Tenslotte nam ik samen met Helen Kranstauber (mede-oprichter Food Cabinet , Sigrid Sijthoff (Kick Your Habits) en opnieuw Paul van der Velden deel aan een paneldiscussie. We bespraken de mogelijkheden tot verleiding (in plaats van betutteling!) vanuit de overheid, net als een aantal handige tips op micro-niveau. Het programma is bij Pakhuis De Zwijger terug te kijken.
No Comments