Soms is niets doen beter dan iets doen

24 juni 2022

Ik kan proberen er de afgelopen periode van radiostilte ermee goed te praten (benieuwd wie dat is opgevallen). Dat zal ik niet doen, maar het moet gezegd: soms is niets doen beter dan iets doen. En dan vooral als het gaat om duurzamer leven. Want wat kun je doen als je al elektrisch autorijdt en vooral in vegan restaurants uit eten gaat?

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: je zou niets kunnen doen. Niets doen is misschien wel het meest duurzame dat je kunt doen, omdat het al het verbruik van grondstoffen én de uitstoot voorkomt. Toch is het maar weinigen gegeven om af en toe gewoon lekker niets te doen.

We doen liever iets dan niets

In zijn boek Laziness Does Not Exist breekt sociaal psycholoog Devon Price een lans voor het niets doen.
Veel mensen vinden het namelijk bijzonder moeilijk om niets te doen. Studenten doen extracurriculaire activiteiten, professionals werken 60 uur per week en steeds meer werkenden hebben een side hustle om meer leuke dingen te kunnen doen.

En die leuke dingen, dat betekent dan weer dat we grondstoffen verbruiken en/of uitstoot creëren. Waarom vinden we het zo moeilijk om even niets te doen?

De vloek van lui zijn

Als we niets doen lijkt dat al snel lui. Dat geldt voor onszelf en minstens zo sterk voor hoe anderen naar ons kijken. Of specifieker, hoe we denken dat anderen naar ons kijken.

Als we niets doen kan het zomaar zijn dat anderen denken dat we lui zijn. En dan gaat het niet om volgers op social media en verre vrienden alleen, maar ook om onze partner of anderen die dichtbij ons staan.

Toch kan het geen kwaad om af en toe lekker niets te doen. En juist te genieten van heel kleine dingen, gewoon bij je thuis of als je lopend lekker naar buiten gaat. Niet voor niets werd Ommetje tijdens de coronapandemie zo’n hit. Ook nu er weer van alles kan en mag is het helemaal geen slecht idee om gewoon eens een ommetje te maken. Met anderen natuurlijk, want dat is wel zo lekker samen lui niets doen.


Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen


Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.

You Might Also Like