Recent reisde ik een maand lang door Japan. Dat is prachtig, en best uitdagend. De cultuur, taal en gebruiken staan zo ver van ons af dat een beetje hulp hier en daar geen kwaad kan. Dus, je vraagt eens wat rond en schakelt bijvoorbeeld ChatGPT voor een paar suggesties. Als je zoekt naar een leuke whisky-bar bijvoorbeeld. Maar, waar kom je uit als je ChatGPT vraagt om een paar tips?
Daarvoor wil je iets meer weten over de werking en opzet van de ‘slimme’ chatbot.
1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond
ChatGPT verzamelt namelijk alles wat er gepubliceerd is, om daaruit ‘tips’ te destilleren. Dus vraag je om een tip voor een whisky-bar in Hiroshima? Dan gaat de bot na wat er allemaal geschreven is over tips voor whisky-bars in Hiroshima. Op basis daarvan voorspelt het model de geschreven zinnen, die jou de tips geven.
Dus, het prompt ‘wat zijn de beste whisky-bars in Hiroshima’ levert een reactie op waarbij ChatGPT de zin begint met ‘Hiroshima heeft een levendige barscene met verschillende uitstekende whisky-bars. Hier zijn enkele aanbevelingen’. Daarop volgen de meest gegeven tips, omdat dat is hoe het model is getraind.
Bar Alegre in Hiroshima
ChatGPT bracht met naar Bar Alegre. Het is een leuke bar (met een speak-easy-deel), daar valt weinig van te zeggen. Tegelijkertijd is het de tip die veel mensen krijgen, zowel uit ChatGPT als van andere blogs, reisgidsen en tips. Immers, anders had ChatGPT niet geleerd dat dit een ‘goede’ tip is.
Na tien minuten eigen onderzoek vond ik Bar Fouque. Die zit even verderop.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak welke bar je meer aanspreekt. Feit was wel dat in Bar Alegre op dat moment een stel Amerikanen, een paar Denen en een Canadees naast me zaten. Allemaal op zoek naar Japanse whisky’s en een lokale ervaring.
Terwijl ik in Bar Fouque aanschoof naast twee Japanners. En dat de barman me na een eerste whisky spontaan aanbod om een 100-jarig jubileum whisky uit Hiroshima te proeven.
Met meer aandacht
Als Japan me één ding geleerd heeft is het wel om dingen te doen met meer aandacht. Dus zelf te zoeken naar een mooie whisky-bar, eventueel op basis van goede reviews, het menu en foto’s van de sfeer.
In plaats van via ChatGPT, die vooral achterhaald wat de rest van de wereld ook een goed idee vindt. Weinig uniek en verrassend, en daardoor behoorlijk doorsnee.
Gaan we die kant op met z’n allen? Of nemen we de tijd om het zelf uit te zoeken? Of doen we dat hybride? Dus soms het één en de andere keer het ander?
Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.
Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.