Aanlokkelijk abonnement: dit maakt het psychologisch onweerstaanbaar

1 mei 2020
Aanlokkelijk abonnement: dit maakt het psychologisch onweerstaanbaar

Onbeperkt muziek streamen, series ‘bingen’ en iedere week automatisch de ingrediënten in huis om vers te koken: we houden van abonnementen. Tenminste, ze drukken psychologisch op de juiste koopknoppen, waardoor we er als een blok voor vallen. Wat maakt ze zo aanlokkelijk, waardoor we er geen ‘nee’ tegen kunnen zeggen? Psychologisch zitten ze slim in elkaar.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Joost Peters interviewde me in opdracht van Buckaroo voor MT over abonnementen. Hij vroeg me hoe bedrijven de typische onzekerheid kunnen wegnemen, die je als consument ervaart als je een abonnement aangaat.

Een status-quo die ons luie brein liever niet verandert. En waarbij zelfs onzekerheid over onze identiteit een rol kan spelen.

Betaalmoment en communicatie

Een abonnement betaal je bijvoorbeeld maandelijks. Terwijl je op ieder moment je favoriete serie kunt kijken of een nieuw album kunt streamen. Waarmee het moment van betalen en consumeren los van elkaar komen te staan. Het voelt alsof je er gratis gebruik van maakt, omdat er geen directe betaling tegenover staat.

En die maandelijkse betaling? Door het herhalende karakter wen je eraan. En het wordt haast ongemerkt afgeschreven van je rekening, zonder dat je in actie hoeft te komen. Een status-quo die ons luie brein liever niet verandert. En waarbij zelfs onzekerheid over onze identiteit een rol kan spelen.

Onbeperkt aanbod

Van Spotify en Netflix weten we dat het aanbod er nagenoeg onbeperkt is. En bij HelloFresh laten we ons graag verrassen door alle ingrediënten die we normaal niet zo snel gebruiken. Belangrijke communicatie aan de voorkant, om jou als consument over te halen het abonnement aan te gaan. Omdat je zoveel mogelijk wilt, om niets te hoeven missen en zeker te weten dat er altijd iets voor je bij zal zitten.

Eenmaal ‘binnen’ verandert die communicatie drastisch. Door je in categorieën en met aanbevelingen te laten zien wat er specifiek voor jou interessant is. Zonder keuzestress door het overweldigende aanbod. En met een selectie ingrediënten, zonder dat je hoeft te weten wat er nog meer allemaal beschikbaar is.

Moeiteloos met maximale mogelijkheden

Een goed abonnement helpt je de betalingen te vergeten, garandeert je het maximale aanbod en helpt je daar moeiteloos uit te kiezen. Zodat je nergens psychologische hobbels of drempels ervaart, waardoor je klakkeloos tien, twintig euro of zelfs meer per maand betaalt. En dat maakt psychologisch hartstikke blij en ontspannen, maar alleen als je er daadwerkelijk gebruik van maakt natuurlijk. Dus houd je abonnementen af en toe eens tegen het licht, om ze ook weer op tijd op te zeggen.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply