Waarom gebruik je liever natuurlijke medicijnen bij een depressie of andere psychologische klachten?

22 juli 2024

Stel, je zoekt medicatie voor een depressie of andere psychologische aandoening. Gaat je voorkeur dan uit naar natuurlijke medicijnen? Of juist niet? Wetenschappers ontdekten dat natuurlijke medicijnen de voorkeur krijgen van veel consumenten. Dat geldt specifiek voor psychologische aandoeningen, in vergelijking tot fysieke kwalen zoals pijn. Hoe dat zit?

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Het blijkt te maken te hebben met de relatie tot de ‘ware zelf’. We associëren een psychologische aandoening meer met onze ‘echte zelf’ dan een fysieke pijn of andere klacht. Die ‘ware zelf’ willen we graag behouden zoals die is. Daarom verkiezen we natuurlijke medicijnen, die onbewust veelal worden beoordeeld als minder effectief en zeker minder invasief.

Zou je mensen vragen wanneer iemands persoonlijkheid het best overeind blijft? Dan is dat voor veel mensen meer het geval als iemands brein op een robot wordt geplaatst, dan wanneer je het lichaam zou voorzien van een robot-brein. Een psychologische aandoening voelt daarom dichter bij onze kern dan iets fysieks.

Geen invloed op de ware zelf

Zelfs als natuurlijke medicijnen en hun synthetische tegenhangers wetenschappelijk worden beschreven als even effectief en even veilig blijft de voorkeur overeind. We verkiezen natuurlijke bestanddelen boven synthetische stoffen, als het gaat om hun psychologische gezondheid.

De natuurlijke bestanddelen voelen veiliger, als het gaat om het behouden van de ‘ware zelf’. Juist de hogere ingeschatte effectiviteit van synthetische medicijnen werkt deze in dat geval tegen. Die extra effectiviteit zou de eigen zelf kunnen aanpassen of aantasten, iets wat we niet willen.

Met natuurlijke bestanddelen

Met natuurlijke bestanddelen uit bijvoorbeeld planten schatten we medicijnen veiliger in, om psychologische aandoeningen zoals een depressie te behandelen.
Dat is in lijn met meer voorkeuren voor natuurlijke alternatieven, zoals antibiotica, groeihormonen, kleding en persoonlijke verzorgingsproducten. Sterker nog, zelfs als de wetenschap aantoont dat genetisch gemodificeerde voeding veiliger en gezonder blijkt krijgt die niet de voorkeur van veel consumenten.

Het onderzoek wijst uit dat:

  • We een algehele voorkeur hebben voor natuurlijke medicijnen
  • We psychologische aandoeningen niet graag behandelen
  • Als we dan toch behandelen ze liever kiezen voor natuurlijke medicijnen
  • Omdat we verwachten dat synthetische medicijnen de ware zelf kunnen aantasten

En daarom zullen farmaceuten zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten gebruiken en/of benadrukken dat de werkzame bestanddelen een natuurlijke basis hebben.


Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Li, T. & Gal, D. (2024). Consumers prefer natural medicines more when treating psychological than physical conditions. Journal of Consumer Psychology, 34, 425-444.

DiBonaventura, M. D., & Chapman, G. B. (2008). Do decision biases predict bad decisions? Omission bias, naturalness bias, and influenza vaccination. Medical Decision Making, 28(4), 532–­ 539.

Meier, B. P., Dillard, A. J., & Lappas, C. M. (2019). Naturally better? A review of the natural-­ is-­ better bias. Social and Personality Psychology Compass, 13(8), e12494.

Meier, B. P., & Lappas, C. M. (2016). The influence of safety, efficacy, and medical condition severity on natural versus synthetic drug preference. Medical Decision Making, 36(8), 1011–­ 1019.

Rozin, P., Spranca, M., Krieger, Z., Neuhaus, R., Surillo, D., Swerdlin, A., & Wood, K. (2004). Preference for natural: Instrumental and ideational/moral motivations, and the contrast between foods and medicines. Appetite, 43(2), 147–­ 154.

Scott, S. E., Rozin, P., & Small, D. A. (2020). Consumers prefer “natural” more for preventatives than for curatives. Journal of Consumer Research, 47(3), 454–­ 471.


Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.

You Might Also Like