Tevreden met je oude iPhone: hoe voorkom je de verleiding van een nieuwe?

2 oktober 2020

Apple presenteert op 13 oktober de iPhone 12. Het jaarlijkse evenement vindt daarmee een maandje later plaats dan gebruikelijk, maar houdt verder vast aan de typische traditie. En met die traditie groeit bij velen het verlangen om te updaten, naar een nieuwe versie die weer net iets sneller is en een betere camera heeft. Hoe voorkom je de verleiding en het verlangen naar een nieuwe, als je eigenlijk nog heel tevreden kunt zijn met je huidige telefoon?


1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Apple beheerst z’n marketing. Of het er sinds het aantreden van Tim Cook als CEO beter op is geworden is een andere discussie, maar feit is dat de tech-gigant meer iPhones verkoopt dan ooit. En het verlangen dat ze met hun productintroducties creëren levert daar volgens mij een belangrijke bijdrage aan.

Laat je maar overtuigen

Je kunt je niet zomaar wapenen tegen de overtuigingskracht en het verlangen dat Apple opwekt. Een productpresentatie is vakkundig in elkaar gezet door een team van allerlei specialisten. Productspecialisten, marketeers en psychologen creëren een geheel dat precies de juiste snaren raakt.

Het opnemen tegen zo’n team van de beste professionals ter wereld is onbegonnen werk. Dus laat je maar overtuigen, maar bepaal liever zelf waardoor. Door de aanstaande Keynote in ieder geval niet te bekijken. En in plaats daarvan een oude introductie terug te zoeken. Die van de telefoon die je momenteel hebt, wel te verstaan.

Tevreden met m’n iPhone X

M’n iPhone X is alweer een paar generaties oud, en doet het eigenlijk nog prima. De camera heeft niet alle functies die de modernste toestellen hebben en het kan ongetwijfeld allemaal een paar tienden sneller als ik een app opstart.

Toch ben ik tevreden, omdat ik geen verleiding door video’s van nieuwe modellen heb toegelaten. De Keynotes heb ik bewust overgeslagen. En sterker nog, door regelmatig terug te kijken naar de introductie van de iPhone X ben ik steeds weer helemaal tevreden met het (om met Jony Ive van Apple te spreken) revolutionaire, spectaculaire en nooit eerder vertoonde van de iPhone X.

Wil je tevreden blijven met wat je hebt? Laat je verleiden door dat wat er in eerste instantie voor zorgde dat je daar het verlangen naar kreeg. En pas op met overtuigende informatie, video’s en presentaties voor dat wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Hoe beter je wegblijft van bijvoorbeeld zo’n nieuwe introductie en Keynote, des te makkelijker is het om nog gewoon een jaartje met je oude iPhone te doen.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply