Vrijwilligers nemen meer financiële risico’s (+ online test)

21 september 2020

Bijna de helft van de Nederlanders van 15 jaar en ouder (46,7%, bron: Volksgezondheidenzorg.info) deed in 2019 vrijwilligerswerk. Een geweldige inzet, die zorgt voor meer optimisme, meer ervaren controle, pro-sociaal gedrag, meer zelfvertrouwen, meer tevredenheid en een betere emotionele stemming. En die leidt tot het nemen van meer financiële risico’s, zo blijkt uit onderzoek door specialisten in consumentengedrag. Moeten we oppassen met financiële keuzes als we net vrijwillig hebben bijgedragen?

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Zodra we ons zekerder voelen zijn we meer geneigd om financieel risico te nemen. We ervaren optimisme en hebben het geloof dat het goedkomt, waardoor we financieel minder op onze hoede zijn.

Vrijwilligerswerk creëert die zekerheid en het optimisme, waardoor we onderaan de streep meer financieel risico nemen. Tenminste, als we er zelf voor kiezen om ons vrijwillig in te zetten. Het blijkt niet te gelden voor taakstraffen en andere (door werkgevers, vrienden of familieleden) oplegde vrijwillige inzet.

Dus kom je net terug van vrijwilligerswerk of heb je het erover en moet je een financiële keuze maken? Wacht daar even mee of houd er rekening mee dat je meer risico wilt nemen dan je normaal gesproken zou doen.

Van vrijwilligerswerk naar onverantwoorde risico’s

Vrijwilligerswerk leidt tot allerlei positieve effecten. Je voelt je zekerder, ervaart optimisme, komt in een goede stemming en hebt het idee dat je meer controle hebt. So far, so good natuurlijk. Maar, het zijn onder andere die emotionele staten en gevoelens die de weg vrijmaken om financieel wat meer risico te nemen.

Bijvoorbeeld als je wilt investeren (in aandelen), een (gok)spel speelt, een meevaller mag uitgeven of moet kiezen tussen een zekere beloning of de kans op meer.

Tip: zelf testen hoe risk-averse je bent? Dat kan online met de BART-test. Kies de Engelse of Duitse versie en blaas 10 ballonnen op. Hoe verder je ze opblaast, des te meer je verdient. Maar pas op, als je ze te ver opblaast knallen ze en heb je niets.

Voorzichtig met financiële risico’s

Moet je dan maar helemaal geen vrijwilligerswerk meer doen? Dat lijkt me natuurlijk geen goed idee. In plaats daarvan is het wel verstandig om er een beetje mee op te passen als je net terugkomt. Of als je eraan denkt en het erover hebt, omdat je op die momenten de meeste (emotionele) voordelen ervaart.

Dus kom je net terug van vrijwilligerswerk of heb je het erover en moet je een financiële keuze maken? Wacht daar even mee of houd er rekening mee dat je meer risico wilt nemen dan je normaal gesproken zou doen.

En stuurt een merk heel actief aan op een gedachte aan vrijwilligerswerk of biedt het je de mogelijkheid om mee te doen en daarna een keuze te maken? Trap er niet in, omdat het zomaar een emotionele beïnvloeding zou kunnen zijn.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Blekher, M., Danziger, S. & Grinstein, A. (2020). Salient Volunteering Behavior Increases Monetary Risk-taking. Journal of Consumer Psychology, 30, 525-533.

Lerner, J. S., & Keltner, D. (2000). Beyond valence: Toward a model of emotion-specific influences on judgement and choice. Cognition & Emotion, 14(4), 473– 493. https://doi.org/10.1080/026999300402763

Levav, J., & Argo, J. J. (2010). Physical contact and finan- cial risk taking. Psychological Science, 21(6), 804–810. https://doi.org/10.1177/0956797610369493

Khan, U., & Dhar, R. (2006). Licensing effect in consumer choice. Journal of Marketing Research, 43(2), 259–266. https://doi.org/10.1509/jmkr.43.2.259

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply