Spullen in de schuur gooi je uiteindelijk vanzelf weg, omdat je ze niet meer ziet. Toch? Dat valt in de praktijk vies tegen. Letterlijk afstand nemen helpt soms, maar niet altijd. Nieuw wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er een andere manier is. Die van mental stimulation. Experts in consumentengedrag tonen aan dat het helpt om je brein voor te bereiden om het uiteindelijk weg te gooien.
3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.
Hoe je dat aanpakt? Creëer een plek met ‘weg te gooien spullen’. Label die plek ook zo, hang er een bordje bij dat duidelijk maakt wat er met de spullen gaan gebeuren.
Je gebruikt dan ‘mentale stimulatie’. Je bereidt het brein als het ware voor op het aanstaande afscheid. Zorg ervoor dat je de spullen plaatst op een plek waar je weinig komt, zodat je ze niet steeds ziet.
Mentaal voorbereiden
Het brein heeft moeite om afstand te doen van bezittingen. Zelfs als je iets niet of nauwelijks gebruikt is het niet zo makkelijk om het weg te doen. Mentale stimulatie kan daarbij helpen. Je stelt je de situatie als het ware alvast voor, hypothetisch of in werkelijkheid.
Eerder onderzoek toont aan dat je mentaal alvast oefent met weggooien, als je spullen neerzet in een schuur waar je niet vaak komt. Je neemt fysieke afstand, waardoor je minder hechting voelt.
Tip: merk je dat je gehecht bent aan spullen, waardoor je het moeilijk vindt om ze weg te gooien? Het kan helpen om de spullen schoon te maken, zo blijkt uit ander onderzoek.
Hechting aan spullen
Hoe je het makkelijker maakt om weg te gooien hangt af van hoe gehecht je ergens aan bent. Vooral spullen die je koestert, uniek zijn en sterk horen bij je identiteit gooi je niet zomaar weg. Daarom richten veel tips om makkelijker weg te gooien zich op het verminderen van de ervaren hechting.
Mental stimulation helpt om die hechting te verminderen, maar is vooral bedoeld om je brein voor te bereiden. Zet de spullen apart op een plek waar je weinig tot niet komt. Markeer de plek als tussenstap om weg te gooien, bijvoorbeeld met het bordje ‘weg te gooien’.
Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.
Wetenschappelijke bronnen
Verder lezen: Isaac, M.S. & Vinoo, P. (2023). Bracing for the sting of disposal: Product purgatories encourage mental simulation of the disposal process. Journal of Consumer Psychology, 33, 575-582.
Atasoy, O., & Morewedge, C. K. (2018). Digital goods are valued less than physical goods. Journal of Consumer Research, 44(6), 1343– 1357. https://doi.org/10.1093/jcr/ucx102
Dommer, S. L., & Winterich, K. P. (2021). Disposing of the self: The role of attachment in the disposition process. Current Opinion in Psychology, 39, 43–47. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2020.07.016
Evers, U., Gruner, R. L., Sneddon, J., & Lee, J. A. (2018). Exploring materialism and frugality in determining product end-use con- sumption behaviors. Psychology & Marketing, 35(12), 948–956. https://doi.org/10.1002/mar.21147
Ferrari, J. R., & Roster, C. A. (2018). Delaying disposing: Examining the relationship between procrastination and clutter across generations. Current Psychology, 37(2), 426–431. https://doi. org/10.1007/s12144-017-9679-4
Lastovicka, J. L., & Fernandez, K. V. (2005). Three paths to dispo- sition: The movement of meaningful possessions to strang- ers. Journal of Consumer Research, 31(4), 813–823. https://doi. org/10.1086/426616
Taylor, S. E., & Schneider, S. K. (1989). Coping and the simulation of events. Social Cognition, 7(2), 174–194. https://doi.org/10.1521/ soco.1989.7.2.174
Trope, Y., & Liberman, N. (2010). Construal-level theory of psycho- logical distance. Psychological Review, 117(2), 440–463. https:// doi.org/10.1037/a0018963
Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.