Waarom werkt de Eetwissel wel? Boek succes in kleine stapjes

21 augustus 2020

Van een smoothie naar een fruitsalade of de energydrank voortaan laten staan en een kop koffie nemen? Het zijn kleine aanpassingen in je eetpatroon, waarmee je een grote stap zet richting een gezondere levensstijl. Als Eetwissel, waarmee het Voedingscentrum precies in de psychologische roos schiet. In kleine stapjes, die je makkelijker volhoudt dan grote veranderingen.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Groots en meeslepend maakt het spectaculair. Door van de een op de andere dag heel je voedingspatroon om te gooien. En het totaal anders te gaan doen. Bewonderenswaardig als het lukt, maar een blik in m’n glazen bol vertelt me dat je het waarschijnlijk niet vol zal houden.

En dat weten ze ook bij het Voedingscentrum. Roel Hermans, die daar werkt als expert Voeding & Gedrag, legt uit: “We willen mensen graag het vertrouwen geven dat je elke dag gezonde keuzes kan maken. In kleine stapjes, zonder in één keer het hele eetpatroon om te hoeven gooien.”

Want dat we in Nederland gezonder kunnen eten, dat zien ze daar al veel langer: “We kunnen in Nederland nog meer volgens de Schijf van Vijf eten. In consumptiepeilingen zien we bijvoorbeeld dat er meer groente en fruit gegeten zou kunnen worden en minder frisdrank, alcohol en bewerkt en rood vlees.” En toch begint het Voedingscentrum graag klein: “We proberen mensen uiteindelijk elke dag en op elk moment een keuze te laten maken die iets gezonder is. Ook als dat betekent dat het stap-voor-stap moet.”

Wilskracht als een spier

Zo’n grote verandering is namelijk ingrijpend. Iedere keer als je moet bepalen wat je zal eten of drinken. En als je uit eten gaat, met vrienden afspreekt of weer moet bedenken wat je gaat koken. Waarbij je de verleiding ervaart om in je oude patroon terug te vallen. Terwijl je jezelf streng toespreekt om de calorieën te beperken of suikers te vermijden.

Zoals een rente-op-rente-effect, waarmee je na een maand of een jaar ineens blijkt te barsten van de discipline. Zodat je trots kunt zijn op wat je voor elkaar hebt gekregen, dankzij de kleine stapjes die je zette.

Dat lukt een tijdje, maar die wilskracht werkt als een spier. Waardoor je vroeg of laat moet toegeven, waarna het hek zomaar weer van de dam kan zijn. En je terugvalt in je oude patroon. Als jojo, waar niet voor niets een heus dieeteffect naar is vernoemd.

Hermans legt bovendien uit over het speelveld waarin het Voedingscentrum zich bevindt: “We zijn niet de enigen die informatie verstrekken over gezond eten. We hebben bovendien concurrentie van tal van andere campagnes en reclames die juist verleiden tot minder gezonde keuzes. Toch proberen we met de Eetwissel-campagne een doelgroep te bereiken die niet meteen denkt aan het veranderen van het eetpatroon. We willen deze doelgroep bewust maken en stimuleren dat het ook anders kan, juist door kleine stapjes te zetten die het vertrouwen bieden om ermee door te gaan.”

Kleine veranderingen: kies jouw Eetwissel

Succesvoller veranderen? Doe het dan in kleine stapjes. Met een gegrilde groenten in plaats van ham op je brood. En met 100% pindakaas in plaats van chocopasta. En niet allemaal tegelijk natuurlijk, maar door elke dag weer iets aan te passen. Of eens per week een verandering door te voeren.

Die Eetwissel gaat dan voor je werken als rendement op een investering. Waarbij je een kleine verandering doorvoert en dat makkelijker volhoudt. Zodat je de motivatie ervaart om een tweede kleine verandering toe te passen. En de motivatie verder groeit, waardoor je steeds meer veranderingen vol kunt houden. Zoals een rente-op-rente-effect, waarmee je na een maand of een jaar ineens blijkt te barsten van de discipline. Zodat je trots kunt zijn op wat je voor elkaar hebt gekregen, dankzij de kleine stapjes die je zette.

En die kleine stapjes die zetten steeds meer anderen. “Uit een onderzoek dat wij lieten uitvoeren naar aanleiding van deze campagne blijkt dat maar liefst 81% de Eetwissel-campagne als positief ervaart, 61% noemt het persoonlijk relevant vindt en 65% al eetwissels maakt. Nog eens 23% is het van plan, dus deze resultaten laten zien dat we op de goede weg zijn.”

Sinds de lancering in januari 2019 is de Eetwissel-campagne nu toe aan de tweede fase. Daarin probeert het Voedingscentrum specifiek in te zetten op de eetmomenten, zoals het ontbijt, de lunch, het avondeten en de snacks. “We spelen in op deze vaststaande momenten, om mensen nog meer handelingsperspectief te geven om gezonder te kiezen.” Dus wat verander jij vandaag?


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply