Werken of leren met de muziek aan? Instrumentaal vormt de psychologisch beste keuze

30 januari 2017

De één vindt het heerlijk om de muziek aan te zetten tijdens het leren of op kantoor, de ander moet er niets van hebben. Zelf geef ik de voorkeur aan muziek op de achtergrond, al kostte me dat ooit al na 2 dagen mijn enige kantoor(vakantie)baan. Wetenschappers Kang en Lakshmanan (2017) deden onderzoek naar de rol van achtergrond muziek. Uit verschillende experimenten bleek dat instrumentale muziek minder afleidt dan muziek met zang, maar dat de mate van afleiding tevens samenhangt met de beschikbare capaciteit van ons werkgeheugen.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Ze deden experimenten en ontdekten onder andere dat consumenten grofweg in twee groepen zijn in te delen. Zij met een lage capaciteit en zij met een hoge capaciteit van het werkgeheugen. Daar kun je zelf helaas niets aan veranderen. Bij een lage capaciteit leidt muziek met zang snel tot afleiding, waardoor het niet goed mogelijk is om te leren of werken als de muziek speelt. Wil je toch graag met muziek op de achtergrond aan de slag? Kies dan voor instrumentale muziek. Bij een hoge(re) capaciteit van het werkgeheugen heb je daar minder tot geen last van.

Begin jaren ’90 werd er gesproken van een Mozart-effect. Door naar klassieke muziek te luisteren zou je beter kunnen studeren of werken (Rauscher, Shaw & Ky, 1993). Helaas is het andere wetenschappers helaas nooit meer gelukt om dat effect te herhalen in vergelijkbaar onderzoek. Het lijkt erop dat er een andere factor van invloed is geweest (Chablis, 1999).

Aandacht voor advertenties en korting berekenen

Uit de experimenten van de wetenschappers blijkt onder andere dat consumenten minder aandacht hebben voor de inhoudelijke elementen van een advertentie, wanneer er sprake is van muziek met zang. De aandacht gaat uit naar de muziek, waardoor het tegelijkertijd niet lukt om bijvoorbeeld de objectieve voordelen van het product te verwerken. Dat biedt kansen voor premium-merken die het moeten hebben van hun hedonistische presentatie, op basis van gevoel. De meer utilitaristische producten en objectief beste keuzes kunnen beter gebruik maken van instrumentale muziek. Het ‘opnamekanaal’ van het werkgeheugen valt dan op de informatie in de advertentie te richten.

Uit een van de experimenten blijkt bovendien dat we meer moeite hebben om uitgeschreven getallen te verwerken, wanneer we muziek met zang horen. Een advertentie als ‘twintig procent korting op het gehele assortiment’ spreekt dan dus beperkt aan. We hebben moeite de verbale schrijfwijze te verwerken, waardoor we de korting onderschatten en geen aankoop doen. Dit valt op te lossen door ‘twintig’ te schrijven als ’20’, omdat die numerieke verwerking veel minder conflicteert met de verwerking van de gezongen stukken in de muziek.

Gewenning en toepassing in de praktijk

Wil je het jezelf gemakkelijker maken om te leren of werken terwijl je naar muziek luistert? Uit de experimenten van de wetenschappers bleek tenslotte dat gewenning een belangrijke positieve invloed heeft. Als we binnen korte tijd naar hetzelfde nummer luisteren schakelt het opnameapparaat van het werkgeheugen als het ware uit voor de muziek, waardoor we onze aandacht kunnen richten op dat wat we willen leren of dat waar we mee willen werken. Merk je dat je het lastig vindt om te werken of leren met muziek met zang op de achtergrond? Door meer herhaling te creëeren binnen de muziek maak je het jezelf dus een stuk gemakkelijker.

Als reclamemaker, communicatiespecialist of winkeleigenaar is het verstandig om rekening te houden met de invloed van muziek (met zang) op de achtergrond. Instrumentale muziek kan een betere keuze vormen wanneer consumenten hun werkgeheugen dienen kunnen aan te spreken.


Artikel met plezier gelezen? Like me op Facebook en lees wekelijks slimme psychologische tips die je direct kunt inzetten. Geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Chablis, C. F. (1999). Prelude or requiem for the ‘Mozart effect’? Nature, 400, 826–828.

Kang, E. & Lakshmanan, A. (2017). Role of executive attention in consumer learning with background music. Journal of Consumer Psychology, 27, 35-48.

Rauscher, F. H., Shaw, G. L., & Ky, K. N. (1993). Music and spatial task-performance. Nature, 365, 611.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply