Eén lieve Marokkaan maakt nog geen psychologische zomer

24 februari 2017
Een lieve Marokkaan maakt nog geen psychologische zomer

Onlangs leerden we de naar eigen zeggen allerliefste Marokkaan van Nederland kennen in een filmpje. Hij vond de iPhone van Sabina uit Groningen, maakte daar een video mee en leverde de telefoon in bij de politie. Ondanks die heel lieve actie van de jongen die meermaals benadrukt dat hij Marokkaans is houd de term ‘Marokkaan’ gemakkelijk een nare bijsmaak. Dat komt psychologisch onder andere door de negativiteitsbias.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Die bias vertelt ons dat negatieve ervaringen van dezelfde intensiteit als positieve ervaringen, toch gemiddeld 2,5x zwaarder wegen. Dat betekent dat er tegenover een negatief bericht over een Marokkaan in ieder geval 2 – 3 positieve berichten zouden moeten staan om de balans te herstellen. Het is op die manier haast ondoenlijk voor minderheden om zich op een positieve manier in de samenleving te presenteren.

Dat zijn 13 negatieve alternatieven, ten opzichte van slechts 7 positieve.

Negatief vocabulaire

Wetenschapper Guido Peeters stelt dat dit onder andere te maken heeft met het grote aantal negatieve woorden dat we kennen, in relatie tot het beperkte aantal positieve. Een dief noemen we bijvoorbeeld ook wel een bandiet, boef, gannef, gapper, inbreker, jatmoos, jatter, kraker, kruimeldief, rover, ruitentikker, stroper of zakkenroller, terwijl we het in plaats van over een held slechts kunnen hebben over een beschermer, redder, strijder, uitblinker, vechter, vedette of voorvechter. Dat zijn 13 negatieve alternatieven, ten opzichte van slechts 7 positieve.

Daarnaast zou je kunnen proberen meer negatieve berichtgeving te vereisen voordat je tot een conclusie komt.

Meer aandacht voor het positieve

Het valt niet mee om tegen een cognitieve bias zoals de negativiteitsbias in te gaan, die werkt immers op onbewust niveau. Je zou in ieder geval kunnen proberen meer aandacht te hebben voor positief nieuws, bijvoorbeeld over de Marokkaanse voetballer Amrabat die furore maakt bij FC Utrecht.

Daarnaast zou je kunnen proberen meer negatieve berichtgeving te vereisen voordat je tot een conclusie komt. Door de nadruk te leggen op het aantal negatieve ten opzichte van positieve berichten kun je proberen de balans wat eerlijker te maken, waardoor de negatieve berichten aan kracht verliezen en een lieve Marokkaan zoals Tobias Stamhuis wel degelijk zorgt voor een psychologisch gevoel van zomer.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Kanouse, D. E., & Hanson, L. (1972). Negativity in evaluations. In E. E. Jones, D. E. Kanouse, S. Valins, H. H. Kelley, R. E. Nisbett, & B. Weiner (Eds.), Attribution: Perceiving the causes of behavior. Morristown, NJ: General Learning Press.

Peeters, Guido (1971). “The positive-negative asymmetry: On cognitive consistency and positivity bias”. European Journal of Social Psychology. 1 (4): 455–474. doi:10.1002/ejsp.2420010405. Retrieved 2014-11-19.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick behaalde zijn bachelor in International Business & Management aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens specialiseerde hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl, bij NewNeuroMarketing, FrankWatching en andere platformen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply