Belofte doet betalen: psychologie die problemen met geld voorkomt

10 september 2018
Belofte doet betalen: psychologie die problemen met geld voorkomt

Onze intenties leiden helaas niet automatisch tot ons gedrag. Zelfs als we stellig van plan zijn om gezonder te gaan leven of financieel betere beslissingen te nemen lukt dat niet zo makkelijk. Toch schijnt er licht aan het eind van de tunnel, dankzij concrete actieplannen over het wanneer, waar en hoe. Die plannen vergroten de kans op succes, bijvoorbeeld als we op tijd openstaande rekeningen willen betalen.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Eerder onderzoek laat zien dat concrete actieplannen uitkomst bieden in verschillende situaties:

Nieuw onderzoek richt zich op de belofte om te betalen, waarmee we de kans vergroten dat we op tijd aan onze financiële verplichtingen voldoen. Dat blijkt te werken, mits de intentie om dat te doen sterk is, we ons sterk verbonden voelen met die intentie en als het doel relatief uitdagend is.

Consumenten die specifiek aangeven binnen 24, 36, 48 of 72 uur te gaan betalen hebben gemiddeld minder moeite om hun openstaande (creditcard)rekening te voldoen.

Minder problematische schulden

Het onderzoek maakt gebruik van een korte toevoeging op een telefoonscript, voor creditcardgebruikers die hebben aangeven dat ze binnen 3 dagen het openstaande bedrag zullen betalen. De toevoeging op het script vraagt ze om aan te geven hoe snel ze zullen betalen, waarbij ze de keuze hebben uit binnen 24 uur, binnen 36 uur, binnen 48 uur of binnen 72 uur. Het ging om een automatisch script, zodat creditcardmaatschappijen of vergelijkbare bedrijven dat zonder veel kosten te maken kunnen implementeren.

Consumenten die specifiek aangeven binnen 24, 36, 48 of 72 uur te gaan betalen hebben gemiddeld minder moeite om hun openstaande (creditcard)rekening te voldoen. Het is het concrete actieplan gericht op het wanneer, waar en hoe dat ervoor zorgt dat het makkelijker wordt om de intentie om te zetten in gedrag. De interventie maakt de intentie concreter en zorgt ervoor dat die duidelijk aanwezig is in het bewuste brein. Gekoppeld aan onze eigen keuze voor een tijdsframe zorgt het ervoor dat we ons daar gemakkelijker aan kunnen houden.

En wil je daar zelf handig gebruik van maken? Spreek met jezelf een duidelijke deadline af […].

Commitment: meer waarde voor de deadline

Dat ging de onderzoekers nog niet ver genoeg. Ze besloten het belscript nog een beetje uit te breiden, mar een stukje commitment. Consumenten werd gevraagd hun keuze voor het tijdsframe nog een keer concreet te bevestigen. De commitment die dat oplevert leidt niet tot meer consumenten die netjes hun openstaande rekening voldoen, maar zorgt er wel voor dat zij die terugbetalen zich beter aan hun eigen gestelde deadline houden.

En wil je daar zelf handig gebruik van maken? Spreek met jezelf een duidelijke deadline af, bepaal hoe je een openstaande rekening zal voldoen en bijvoorbeeld of je het geld overmaakt met je smartphone of via de computer. Schrijf het bij voorkeur op en deel het met iemand die belangrijk voor je is. Zo zorg je zelf voor een stok achter de deur, om die betaling inderdaad op tijd te doen en te voorkomen dat openstaande rekeningen uiteindelijk leiden tot dure kredieten.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Adriaanse, M. A., Vinkers, C. D., De Ridder, D. T., Hox, J. J., & De Wit, J. B. (2011). Do implementation inten- tions help to eat a healthy diet? A systematic review and meta-analysis of the empirical evidence. Appetite, 56, 183–193. https://doi.org/10.1016/j.appet.2010.10. 012

Belanger-Gravel, A., Godin, G., & Amireault, S. (2013). A meta-analytic review of the effect of implementation intentions on physical activity. Health psychology review, 7, 23–54. https://doi.org/10.1080/17437199.2011.560095

Brown, I., Sheeran, P., & Reuber, M. (2009). Enhancing antiepileptic drug adherence: A randomized controlled trial. Epilepsy & Behavior, 16, 634–639. https://doi.org/ 10.1016/j.yebeh.2009.09.014

Gollwitzer, P. M. (1993). Goal achievement: The role of intentions. European review of social psychology, 4, 141– 185. https://doi.org/10.1080/14792779343000059

Gollwitzer, P. M. (1999). Implementation intentions: Strong effects of simple plans. American Psychologist, 54, 493. https://doi.org/10.1037/0003-066X.54.7.493

Gollwitzer, P. M. (2014). Weakness of the will: Is a quick fix possible? Motivation and Emotion, 38, 305–322. https://doi.org/10.1007/s11031-014-9416-3

Holland, R. W., Aarts, H., & Langendam, D. (2006). Breaking and creating habits on the working floor: A field-experiment on the power of implementation inten- tions. Journal of Experimental Social Psychology, 42, 776– 783. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2005.11.006

Mazar, N., Ariely, D. & Mochon, D. (2018). If You Are Going to Pay Within the Next 24 Hours, Press 1: Automatic Planning Prompt Reduces Credit Card Delinquency. Journal of Consumer Psychology, 28, 466-476.

Nickerson, D. W., & Rogers, T. (2010). Do you have a voting plan? Implementation intentions, voter turnout, and organic plan making. Psychological Science, 21, 194– 199. https://doi.org/10.1177/0956797609359326

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply