‘Would you like a free shot?’ Gelukspsychologie op het terras op Ibiza

7 september 2018

Of we een shotje van het huis wilden, vroeg de excentrieke en allesbehalve doorsnee-ober ons toen hij de rekening bracht. Heel attent en bovendien psychologisch uitermate handig. Na een avondje met heerlijke tapas op een pittoreske locatie in Dalt Vila in Ibiza-Stad, dus iets ‘goed te maken’ had hij in ieder geval niet. Het resultaat van z’n slimme aanbod? Een geweldige ervaring, én net een beetje meer fooi bovenop de rekening.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Het was de ober er waarschijnlijk niet om te doen, maar hij maakte heel slim gebruik van de psychologische Peak-end Rule en een beetje wederkerigheid. Hij creëerde op die manier een geweldige ervaring bij z’n tapasbar en rolde bovendien de rode loper uit voor een hogere fooi.

Het resultaat? Een geweldige herinnering, met een enorme kans op een aanbeveling aan vrienden voor La Bodega.

Peak-end Rule

Ons brein kan zich van alles uit het verleden goed herinneren, maar overschat zichzelf als het gaat om de evaluatie van die herinneringen. Van gebeurtenissen uit het verleden onthouden we veel, maar gebruiken we slechts een paar elementen om die te beoordelen. We gebruiken daarvoor alleen de ‘piek’ en het ‘einde’. Wat we ons wel herinneren maar niet meenemen in de beoordeling is hoe lang een ervaring duurde of hoe intens die ervaring gemiddeld genomen was.

Tijdens een avondje tapas eten op Ibiza is het bijvoorbeeld de Burrata of de Quiche die indruk op ons maakt. Dat is de peak die we onthouden en gebruiken voor latere evaluaties, dankzij de intense smaak die ons verrast. Die ervaring combineert het brein met het einde, om het gemiddelde te berekenen voor de evaluatie van de avond als we eraan terugdenken. Een free shot terwijl de ober de rekening presenteert maakt van dat einde een tevens geweldig moment, zodat het brein voortaan terug zal denken aan twee keer een dikke plus. Het resultaat? Een geweldige herinnering, met een enorme kans op een aanbeveling aan vrienden voor La Bodega.

Het aanbod (zonder daarvoor expliciet iets terug te vragen) van de ober creëert een onbewust gevoelde verplichting om iets terug te doen, en wat is er dan makkelijker dan een royale fooi?

Een beetje wederkerigheid

En dat is niet alles, omdat de ober tegelijkertijd handig gebruik maakte van een beetje wederkerigheid. Zoals een schoenenverkoper die voor je knielt of een brede glimlach waar je niet omheen kunt. Door ons een gratis shotje aan te bieden deed de ober ons iets cadeau. Relevant en gewaardeerd, op Ibiza waar een avondje uit niet compleet is zonder op z’n minst een Limoncello of een Hierbas de Ibiza.

Het aanbod (zonder daarvoor expliciet iets terug te vragen) van de ober creëert een onbewust gevoelde verplichting om iets terug te doen, en wat is er dan makkelijker dan een royale fooi? Slim gespeeld, met een leuke opbrengst en een geweldige herinnering voor ons als gasten.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply