Duurder = beter: dus waarom kost het vaccin geen 200 euro?

25 december 2020

Het vaccin komt voor Nederlanders gratis beschikbaar. De overheid betaalt daar natuurlijk wel voor (en we weten inmiddels ook hoeveel. Toch voelt het ‘voor niets’, omdat je er individueel geen kosten voor hoeft te maken. En misschien zit dat de collectieve voorkeur voor het vaccin wel behoorlijk in de weg.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Wat zou er gebeuren als het vaccin €200 zou kosten? Duurder = beter, dus de kans is groot dat we er dan heel anders tegenaan zouden kijken. Pas als je er veel voor moet betalen krijg je het idee dat er veel tijd en moeite in is gestoken, ook al is de ontwikkeling sneller gegaan dan ooit.

Gratis kan niet goed zijn

Dat het vaccin snel is ontwikkeld en vervolgens ook nog gratis beschikbaar komt, dat werkt psychologisch niet bepaald handig. Dat wat snel komt is waarschijnlijk afgeraffeld, zo is de makkelijke gedachte. En hoef je er niet (flink) voor te betalen? Dan zal het wel niet zo waardevol, exclusief of werkzaam zijn.

Echt interessant wordt het als er wordt nagedacht over de ervaren waarde van het vaccin. Hoe is de perceptie bij het publiek? En wat maakt het vaccin zo waardevol dat we bereid zijn om het risico te nemen?

Natuurlijk doet de overheid er verstandig aan om er geen vergoeding voor te vragen. Toch maakt het de psychologische overtuigingskracht er niet groter op. En dat is iets om rekening mee te houden, als het de bedoeling is om zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken voor het vaccin.

De waarde van het vaccin

De komende tijd zullen we de vergezichten voorgeschoteld krijgen van een gevaccineerde samenleving, waarin we weer kunnen doen wat we deden. En als de communicatie goed is gaat het bijvoorbeeld over het terugnemen wat van ons werd afgepakt, zoals onze vrijheid om te gaan en staan waar we willen.

Echt interessant wordt het als er wordt nagedacht over de ervaren waarde van het vaccin. Hoe is de perceptie bij het publiek? En wat maakt het vaccin zo waardevol dat we bereid zijn om het risico te nemen? Dat is een belangrijke vraag om zoveel mogelijk mensen op de been te brengen, en samen tot een beschermende immuniteit te komen.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply